Hopp til innhold

ESC-logoen inspirert av Youtube-helter

Det handler om å dele noe magisk sammen når Eurovision Song Contest offentliggjør sin nye logo.

ESC logo
Foto: NRK

I begynnelsen av desember ble designprofilen til Eurovision Song Contest i Oslo i mai 2010 presentert. Bak logoen står de tre byråene Gosu Design, Snøhetta og Handverk som sammen er vinnere av en designkonkurranse i regi av NRK.

- Logoen er laget på bakgrunn av en klar idé om hva ESC skal være, forteller presseansvarlig for ESC 2010, Peter Svaar.

ESC-redaksjonen har nemlig store visjoner for arrangementene i mai.

- Vi har valgt slagordet "Share the moment" fordi dette handler om et sjeldent øyeblikk der hele Europa møtes for å dele noe magisk sammen, samtidig. Det handler om spenning og forventning, og er mer enn bare et tv-show, sier Svaar.

- Hvordan ser 125 millioner mennesker ut? Det har vært et av hovedspørsmålene våre.

Bildegalleri: Ideer til hvordan man kan bruke ESC-logoen

Inspirert av YouTube

For å få ideer til hvordan dette ”øyeblikksmøtet” kan gjennomføres på best mulig måte, har reksjonen vendt blikket utover mot resten av verden. Tre YouTube-videoer trekkes frem for å vise litt av den stemningen man ønsker å skape. Se dem her:


Video: Where the hell is Matt?

Video: Stand by me (Playing for change)

Video: Hibi no neiro

På tegnebrettet

Peter Svaar

Peter Svaar, infoansvarlig i ESC.

Foto: Ole Kaland / NRK

Flere konkrete ideer til hvordan man kan skape denne følelsen av å dele noe, ligger nå på tegnebrettet i ESC-redakjsonen. Men fortsatt er ingen ting avgjort.

- Vi har flere ideer som er kjempespennende og som blir veldig annerledes, hvis vi klarer å gjennomføre dem, forteller Svaar.

- I dag er kick-off'et. Nå begynner spurten for å lage et spektakulært tv-show.

Må vente på billetter

Eurovision Song Contest er et av verdens aller største tv-show. På få år har seertallene økt dramatisk, fra 61 millioner i 2003, til over 122 millioner i fjor, noe som er 20 millioner mer enn amerikanske Superbowl! Etterspørselen etter billetter for å bivåne det hele fra salen er stor. Men Svaare kan ikke komme med en fastsatt dato nå.

- Når billettene legges ut er ikke klart ennå, det kommer blant annet an på hvordan seteplanen ser ut. Men sannsynligvis legger vi billettene ut i mars, forteller Svaare.

Nrk.no vil komme tilbake med nærmere informasjon om billetter så snart dette blir bestemt.

Hva syns du om ESC-logoen? Si din mening her: