Åse Kleveland har vært og er fortsatt en viktig person i norsk kulturliv. NRK Gull gir deg smakebiter fra livet hennes.
Tidlig start
Da hun var ti år gammel opptredte hun for første gang med gitaren sin i radioen, og siden da har Åse Kleveland latt høre fra seg titt og ofte. Først som en artist med forkjærlighet for svenske viser, og siden som en kvinne som enkelt mestrer å ha mange baller i lufta samtidig.
Lista over verv og arbeidssteder er mange, og hennes engasjement for kulturlivet og mennesker har tydelig kommet fram.
LYTT:
Ulastelig antrukket
I voksen alder ble Kleveland en rutinert programleder i fjernsyn, blant annet for den internasjonale Melodi Grand Prix-konkurransen 1986 og for Nobel-gallaen 1997 – alltid svært representativ med sin helt spesielle stil med fotside kjoler og drakter.
Kulturminister
Det var en overraskende vending i karrieren da hun ble direktør for fornøyelseparken Tusenfryd 1987. Derfra ble hun hentet som kulturminister til Gro Harlem Brundtlands tredje regjering i november 1990. Hun satt seks år i regjeringen og gjorde seg kanskje mest bemerket i arbeidet for arkitektur og design i våre omgivelser, men hun var også en dyktig statsråd for mange andre innen kulturlivet.
Satset tøft
For å få fart på arbeidet med arkitektur og design ansatte hun sivilarkitekt Peter Butenschøn som spesialrådgiver. De stiftet Norsk Form, et senter for arkitektur og design som har satt solide spor i Norge. Hun gav arkitekt Sverre Fehn æresoppdraget med å tegne Ivar Aasen-tunet mellom Ørsta og Volda. Det viste hennes våkenhet; Fehn var verdensberømt, men lite brukt i Norge.
Her kan du høre programmet som inneholder intervjuer med Åse Kleveland fra hun var 15 år gammel til hun i 2005 gjestet Tromsø internasjonale filmfestival.
Hør hele programmet:
«Intet er nytt under solen», framført av Åse Kleveland og skrevet av Arne Bendiksen, vant norsk Melodi Grand Prix i 1966 og kom på 3. plass i den internasjonale finalen samme år.
Se en framføring av: