Hopp til innhold

Spillutviklere samler seg i Hamar

Fire selskaper i Hamar som lager dataspill har slått seg sammen, og kaller seg Hamar Game Collective.

Steffen Rye

Steffen Rye i selskapet RoofMoose med huldra i bakgrunnen. Huldra er hovedpersonen i spillet «Bark», et spill som foregår 15 år etter at Espen Askeladd vant prinsessa og halve kongerike. Og Espen er ikke like snill lenger.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

Spillutviklerne i Hamar er i ferd med å vise seg fram for verden.

De fire selskapene, Sarepta Studio, Krillbite, RoofMoose og Moondrop, har nå dannet et eget spillkollektiv med totalt 37 ansatte.

Hjelper hverandre

– Når man jobber med et prosjekt veldig lenge, blir man litt blind på ting man gjør. Ved å ha andre prosjekter i nærheten som man kan komme med ideer til og prate om, så kan det være lettere å komme seg ut av den blindheten, sier Anders Fuglesang i Moondrop.

Hamar Game Collective

F.v. Catharina Due Bøhler fra Sarepta Studio, Ole Anders Jordet fra Krillbite, Steffen Rye fra RoofMoose og Andreas Fuglesang fra Moondrop.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

Han forteller at spillene som selskapene utvikler er såpass ulike at de ikke er konkurrenter.

– Prosjektene er ikke så like i utgangspunktet. Og spillmarkedet er utrolig stort, så der er det plass til oss alle.

– Internasjonal hit fra Hamar

Spillkollektive med de fire hamarselskapene hadde trolig ikke vært mulig, hadde det ikke vært for Hedmark kunnskapspark.

Catharina Due Bøhler

Catharina Due Bøhler fra Sarepta Studio med spillet «Shadow puppeteer».

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

– Vi har hatt en strategisk satsing på dette i mange år. Jeg tror at vi ganske start får en stor internasjonal hit fra Hamar. Det er jeg helt sikker på, sier Øyvind Nordstrand i Hedmark kunnskapspark.

Serepta Studio er i ferd med å utvikle spillet «Shadow puppeteer». Et spill de håper å være ferdig med i løpet av første halvår neste år.

– Jeg tror spillet kommer til å slå an, og at vi kommer til å tjene penger. Men det er ikke det som er viktig for oss. Spillproduksjon i seg sjøl er en veldig risikabel utvikling, man må ofte jobbe i et par år før man tjener penger, sier Catharina Due Bøhler.