Vibeke Tømta er en av dem som har måttet beskytte seg mot voldelige elever.
- Jeg har blitt slått skikkelig en gang, i ansiktet. Jeg måtte stoppe eleven fra å slå mer. Jeg måtte holde fast armene hans til han fikk roet seg ned, sier Tømta.
Forsvarsteknikker
Det er tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) som viser at nesten 10 prosent av alle lærere og assistenter i skolen har blitt utsatt for vold eller trusler fra elever. Og problemet er økende.
Det har de ansatte på Roverud barne- og ungdomsskole i Kongsvinger tatt konsekvensen av. Denne uka inviterte de alle skole-assistentene i kommunen til selvforsvarskurs.
Litt rart å lekeslåss med hverandre var det nok, men på kurset har assistentene lært ulike forsvarsteknikker:
Vold og trusler
- Når vi jobber med elever, er det viktig å være trygg voksen i enhver situasjon. Og skal man være det, må man også trene på de situasjonene som kan være ekle og vanskelige å håndtere.
Slik forklarer rektor Aasmund Aaseth ved Roverud barne- og ungdomsskole selvforsvarskurset.
I løpet av to dager skal skole-assistentene lære alt fra hvordan de kan gå i mellom i en slåsskamp til hvordan de skal komme ut av en situasjon der elever truer dem med kniv eller tar kvelertak.
- Lov til mer enn vi trodde
- Vi har lov til mer enn vi trodde. Vi har hørt hele tida at vi ikke har lov til noenting. Men når vi kommer i en situasjon, så må vi gjøre noe, som å holde eller stoppe slag. Og nå har vi lært teknikker på det, sier en av assistentene.
Assistent Anne May Sæther er blant dem som har tatt initiativet til selvforsvarskurset.
I assistent-teamene på skolen har det nemlig vært mange spørsmål om hvordan de kan håndtere voldelige situasjoner.
- Det er mange spørsmål om hva vi har lov til. Har vi lov til å holde dem? Har vi lov til å ta dem i armen? Og da trenger vi et kurs i hva som er lov og hvordan vi skal gjøre det, sier Anne May Sæther.
Fare for mørketall
Hun tror også at den enkelte ansatte ofte tar for mye av skylda selv, for at det oppstår en voldsepisode.
- Ja, jeg tror det. Og derfor tror jeg vi har store mørketall når det gjelder elever som vært voldelige mot lærere, assistenter og rektor. Og så sier de ikke noe, fordi de tror de har gjort en feil selv. Der har vi en jobb å gjøre, sier Sæther.