Lærer utlendinger glattkjøring

Øst-europeiske sjåfører har en mye dårligere føreropplæring enn norske. Det tar Posten konsekvensen av. Nå tar de med sine utenlandske sjåfører på glattkjøringskurs.

Utenlandske sjåfører i Posten får glattkjøringskurs før de slippes løs på norske vinterveger.

Glattkjøringskurs for utlendinger: Her får deltakerene prøve seg på motbakker, unnabakker, bremsing og skarpe svinger på såpeglatt vegbane. Video: Juliane Kravik.

– Der mista jeg grepet helt, og skled rett ut! Noen få kilometer mer i timen kan utgjøre en himmelvid forskjell, smiler Ionescu Cristi Ionut fra Romania.

80 på glatta

Ionescu Cristi Ionut

Glattkjøringskurs gir nyttig erfaring, synes Ionescu Cristi Ionut fra Romania.

Foto: Kurt Sivertsen / NRK

Han er en av 80 for det meste utenlandske sjåfører i Posten-selskapet Bring som får glattkjøringskurs på NAFs trafikksenter i Våler i Hedmark. Her får de prøve seg på motbakker, unnabakker, bremsing og skarpe svinger på såpeglatt vegbane. Å stå fast i motbakken, eller skli helt ut i svingen, gir nyttig erfaring å ta med seg på norske vinterveger.

– Det er ikke bare bra, det er veldig bra! sier Ionescu fornøyd.

Andre året

– Vi trener våre internasjonale sjåfører for norske vinterveger. Vi vokser på internasjonal frakt. Derfor er dette så viktig, forklarer Stein Børre Johnsen, daglig leder i Bring Linehaul.

Dette er andre året Posten gjennomfører glattkjøringskurs for sjåførene. Før jul gjennomfører de tre helgesamlinger. Sjåførene kjører til daglig mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Opplæring først

– En del av dem kjører i den norske fjellheimen, men aldri før de har fått skikkelig opplæring, sier Johnsen.

Stein Børre Johnsen

- Ingen av våre sjåfører får kjøre de tøffeste rutene uten glattkjøringskurs, sier Stein Børre Johnsen i Bring.

Foto: Kurt Sivertsen / NRK

– Er dette noe dere gjør fordi alt for mange havner i grøfta?

– Nei, men det er alltid noen som havner i grøfta, vi har 2-3 uhell i året blant dem som kjører internasjonalt. Det er ikke til å unngå. Vi forsøker bare å være best mulig forberedt, også med gode dekk og godt utstyr. Vi plasserer sjåførene på ruter de har erfaring og kompetanse til å kjøre.

Egne kart

Johnsen mener norske bakker ofte er den aller største utfordringa.

– Du vet aldri når de kommer, og når du står midt i bakken og begynner å skli bakover, er det for sent!

– Betyr det at sjåførene kjører på GPS og havner på uframkommelige småveger?

– Det skjedde nok i starten. Nå har vi egne kart, som vi går gjennom med sjåførene, og blant annet viser hvor de må stoppe og legge på kjetting.

Lettvint opplæring

Johnsen innrømmer glatt at også deres utenlandske sjåfører oftest har dårligere føreropplæring.

– Norge og Sverige er de eneste landa der glattkjøring er påbudt, det har de ikke i øst- og sør-europa. Der holder det å vise at man kan kjøre en bil litt større enn en personbil, så får man kjøre vogntog, sier han.

– Og man kan sjøl tenke seg hva arbeidsledige sjåfører kan skryte på seg av kompetanse for å få jobb. Dette prøver vi å heve oss over. Hos oss starter de på trygge veger, så får de kurs. Ingen uerfarne blir satt på de største utfordringene.

– Posten viser veg

Statssekretær Bård Hoksrud i samferdselsdepartementet tok sjøl turen til Vålerbanen lørdag for å se på Postens opplegg. Men han ble forsinket underveis.

– Det var glatt, og en del lastebiler og personbiler lå strødd langs vegen. Det viser jo behovet for bedre opplæring for å takle norske vinterveger, sier Hoksrud.

– Da er det veldig positivt at Posten går foran, og sikrer at en del av de utenlandske sjåførene på norske veger får prøve seg på glatta, får en erfaring å ta med seg på vintervegene.

Hoksrud om glattkjøring for utlendinger

Statssekretær Bård Hoksrud kan ikke love krav om ekstra opplæring for utenlandske sjåfører. Video: Juliane Kravik.

Kompetanse viktigst

Hoksrud viser til at det er svært mange utenlandske sjåfører på norske veger, og mener mange ikke har den erfaring eller kompetanse de burde hatt for kjøring i Norge på vinteren.

– Jeg får mange tilbakemeldinger fra bransjen, kontrollmyndighetene og andre på at dette kanskje er den største utfordringa etterhvert. Utstyret begynner å bli ganske bra, men kompetansen på vinterføre mangler. Det er bra at Posten tar opplæring på alvor. Det burde mange flere selskaper gjøre. Dette handler om trafikksikkerhet på norske veger.

EU-regler

– Men hva kan myndighetene gjøre med dette? Kan det komme krav om bedre opplæring?

– Dette er er ting vi alltid må se på. Men vi er avhengige av å holde oss til EU og Europas regelverk, og der er det en del utfordringer i forhold til å kreve mer kompetanse, svarer Hoksrud.

Internasjonal konkurranse

– Men hvorfor bruke utenlandske sjåfører når dere vet at norske sjåfører har mer erfaring og bedre kompetanse på norske forhold?

– Det er fordi vi konkurrerer i et internasjonalt marked, med internasjonale kostnader. Da må vi ha billigere utenlandske sjåfører for å konkurrere om de store kontraktene, sier Johnsen, og viser til konkurranse fra land som Polen, Tsjekkia og Tyskland.

Det halve av norsk lønn

– Flyselskapet Norwegian er beskyldt for sosial dumping med sine lave lønner til thailandske flyverter. Er Posten på samme nivå?

– Nei, det vil jeg ikke si. De utenlandske sjåførene har litt under halvparten av lønna til norske sjåfører, og det er tre ganger vanlig lønn i for eksempel Romania. Vi holder oss innafor de lovene som finnes på dette området, svarer Johnsen.

– Posten er etablert ute, og konkurrerer på et internasjonalt marked, men jeg forventer at de holder seg til regelverket, både når det gjelder biler og sjåfører, sier statssekretær Bård Hoksrud.