Hopp til innhold

Krever avklaring om Valdresbanen

- Toget er gått for Valdresbanen. Det er ingen avklaring om tømmertransport og vi får ikke lov å rive. Dette hindrer utviklingen i Søndre Land, sier ordfører Terje Odden.

Hov stasjon på den nedlagte Valdresbanen
Foto: Dag Kessel / NRK

På et felles formannskapsmøte mellom Nordre og Søndre Land i går kom det klare meldinger fra politikere om at man ikke kan leve med alt det uavklarte rundt Valdresbanen.

Banen gror igjen

Terje Odden

Terje Odden, ordfører i Søndre Land

Foto: Privat

Strekningen mellom Dokka og Eina på den nedlagte banen gror igjen, og det er ikke avklart om den skal rives eller oppgraderes til tømmertransport.

De to formannsskapene ble enige om å ta kontakt med Jernbaneverket for å drøfte saken.

Oppgradering til 300 millioner kroner

I 2012 viste en utredning at det vil koste 300 millioner kroner å ruste opp banen slik at den kan ta tømmertransport. Odden mener dette er et så høyt beløp at det er urealistisk å gå videre med en slikt prosjekt.

Nordre Land ønsker i utgangspunktet tømmertransport, men også ordfører Liv Solveig Alfstad innrømmer at "det kan bli vanskelig å skaffe midler".

– Alt stopper opp

Liv Solveig Alfstad

Liv Solveig Alfstad, ordfører i Nordre Land

Foto: Dag Kessel

– Vi har store planer for stasjonsområdet på Dokka, og vi kan arrangere dressinsykling ut til Dokkadeltaet. Men alt dette stopper opp så lenge vi ikke får et klart svar på om tømmertransport er aktuelt eller ikke.

Terje Odden i Søndre Land sier at traseen går gjennom både bolig- og friluftsområder, og at det er store muligheter for sykkel- og turløyper.

– Denne stillstanden i saken hindrer utviklingen av kommunen, og vi mener at nå har dette vart lenge nok.

– Andre prioriteringer

Trude Isaksen, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Øst, sier at Jerbaneverket deler ønsket om en fremtidig avklaring på banen, men:

– Først ønsker vi å få til en grundig utredning på videre tømmertransport for å se på hvilket behov det er lokalt for å bruke Valdresbanen til dette. Men det vil bli svært dyrt.

Isaksen peker på at det er bare Stortinget som kan vedta at en bane kan legges ned. Og at midlene til en utredning, er begrenset.

– I 2013 har vi ikke midlene til en utredning fordi vi har vært nødt å prioritere andre store prosjekter, fremfor Valdres.

Flere saker fra Innlandet