SI DIN MENING NEDERST I ARTIKKELEN!
Familien ønska at 50 000 kroner som ble gitt under begravelsen hans skal brukes på å forhindre at det skjer flere slike ulykker i lokalmiljøet. I kveld er ungdom invitert til å si hva de mener kan gjøres på et folkemøte på Vinstra.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Bør miste lappen raskere
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa mener unge sjåfører raskere må miste lappen hvis de bryter loven. Neste måned tar hun opp en lovendring i Stortinget.
– Det innebærer at den som har førerkort på prøve og kjører i ruspåvirket tilstand mister lappen og må kjøre opp på nytt.
Ungdom står vanligvis for 25 prosent av dødsulykkene på norske veier, men i fjor var hele 30 prosent av de omkomne i alderen 16 til 24 år.
Voksenkontakt er viktig
Tidligere i høst sa samferdselsministeren at ungdommer raskere må bli fratatt førerkortet hvis de kjører for fort eller er ruspåvirka. Men fortsatt kan hun ikke si når reglene blir stramma inn.
– Jeg mener det er avgjørende med tryggere biler og tryggere veier. Men det er også viktig med holdningsskapende arbeid. Hensikten er først og fremst å slå ned overfor unge bilkjørere fordi de er overrepresenterte blant omkomne og skadde, sier Meltveit Kleppa.
Distriktsleder i Trygg Trafikk, Ivar Ringen, mener voksenkontakt med ungdommene er viktig.
– Vi er opptatt av å ha en dialog med ungdom. Vi må akseptere at det finnes motorinteressert ungdom, at det er en hobby og en fritidsaktivitet på lik linje som for eksempel sport og musikk. Da må vi ta disse ungdommene på alvorlig, sier Ringen.
Hjelper ikke med holdningskampanje
SINTEF-forsker Dagfinn Moe forsker på trafikksikkerhet. Han er ikke overrasket over at ungdom er overrepresentert i trafikkulykker. Han mener at ungdom er uerfarne som sjåfører og umodne som mennesker.
Han tror ikke det er enkelt å få ned antall trafikkulykker blant ungdom.
– Dette er ikke noe som løser seg med en enkel holdningskampanje. Dette er sjølve grunnfjellet. Det er slik folk er i denne perioden av sitt liv. Da må vi finne en balanse i hvordan vi skal prøve å håndtere dette mellom straff og frihet. Samtidig som vi har disse gode dialogene. Og ikke minst så må det være en veldig god kjøreopplæring, sier Moe.