2 800 nettbrukere svarte i mai på en spørreundersøkelse på NRK.no-forsiden. Mange forventer at nrk.no skal være noe spesielt, og de ber NRK.no om ikke å bli som VG og Nettavisen.
Den typiske NRK.no-brukeren
Den typiske NRK.no-brukeren er en høyt utdannet ung mann, som bruker NRK.no relativt ofte og ser på det som et av sine faste nettsteder.
Han bruker NRK.no først og fremst til nyheter, men også til underholdning og nettradio. Han er stort sett fornøyd med NRK.no slik det er per i dag, og han er relativt bevisst på NRKs historie og posisjon som allmennkringkaster, og vil ikke at NRK skal bli ’useriøs’.
Mange har bredbånd
Mannsandelen er på hele 73,5 prosent. 70 prosent er under 40 år. 64,5 prosent har høyskole- eller universitetsutdanning.
61 prosent oppgir at de har bredbånd. Bare sju prosent har modem. 41 prosent logger seg på hjemmefra og 47 prosent fra jobb. 11 prosent bor i utlandet, 24 prosent i Oslo.
Stor lojalitet
Over halvparten sier de er faste brukere. 70 prosent oppgir at de er ofte på NRK.no-forsiden, deretter følger nyheter og nettradioen på treff-toppen.
Menn oppgir at de oftere besøker sportssidene og distriktsnyheter, mens kvinner sier de oftere velger film, mat, litteratur og underholdning. Bruken av nyhetssider stiger med alder. 70 prosent sier de aldri eller sjelden bruker lyd/video-klipp.
Fornøyde brukere
96,3 prosent sier seg ganske fornøyd eller svært fornøyd. Det er jevn tilfredshet i aldersgruppene. 88 prosent syns det er lett å finne fram. Andelen som syns det er svært lett er lavest blant de yngste/mest nettvante brukerne.
OK med reklame
Over 60 prosent sier de er fornøyd med reklameandelen på nrk.no. 30 prosent sier det er for mye. Det er ingen forskjell i kjønn eller alder her.
Når det gjelder hva folk vil lese, sier 70 prosent at de er meget interessert i nyheter. Menn er veldig sportsinteressert. Kvinner er særlig interessert i helsestoff, litteratur, forbrukerstoff og mat. Underholdning skårer høyest blant de under 30 år.
Bredbåndspiloten
Mer TV på nett, takk
Hva vil du ha mer av, spurte vi. Nyheter skiller seg klart ut. 51 prosent vil ha mer. Livetjenester/web-tv vil 32 prosent ha mer av. Deretter kommer musikk, forbrukerinformasjon og lokale nyheter. Chat/diskusjon, nettmøter/nettprat skårer lavest. De yngste brukerne etterspør mer underholdning.
Konkurransefortrinn
Det er tydelige forventninger blant brukerne om at NRK.no skal være ’annerledes’ enn de kommersielle nettaktørene. Hva som ligger i dette ’annerledes’-begrepet er ikke klart definert, men allmennkringkasterverdier som mangfold, troverdighet, nyskaping og dristighet er viktige stikkord. Disse verdiene kan manifestere seg i alt fra dyptgående nyhetsdekning til nyskaping innenfor nettsteder som Upunkt.
Undersøkelsen er gjennomført i regi av NRK Forskningen ved Liv Braathen. Hun kommenterer at NRK.nos tilknytning til NRKs allmennkringkasterposisjon kan utnyttes i enda større grad, da det utvilsomt er et unikt konkurransefortrinn, og noe brukerne tydeligvis ønsker seg.
Tekst: Signe Karin Hotvedt