Mange planoverganger gjør at det tar lenger tid å reise mellom Oslo og Gjøvik.
For å reduserer kjøretida må forholdene legges bedre til rette langs strekningen, både når det gjelder banelegeme og ikke minst ved de mange planovergangene.
I dag tar det to timer med tog mellom Oslo og Gjøvik. Banestrekningen er på 124 kilometer og på denne strekningen er det hele 145 planoverganger, noe som fører til at toget må senke farten.
Dyre løsninger
Det er dyrt å sannere planoverganger, særlig hvis det må bygges underganger eller bruer. Det vil koste ca. to millioner kroner for hver enkelt planovergang. Jernbaneverket har ikke vært villige til å betale dette tidligere, men nå kan dette snu, tror ordfører i Gran og medlem av "jernbaneforum Gjøvik-banen" Rigmor Aaserud.
- Jernbanedirektøren har gitt oss positive signaler, om at det skal gjøres noe for å korte ned kjøretida mellom Oslo og Gjøvik, sier Aaserud
Ifølge Aaserud, er Jernbaneverket villige til se på hvor mye kjøretida på den aktuelle strekningen kan kortes ned, og hvor mye dette vil koste.
Tror på løsning om kort tid
I 1995/1996 ble turen mellom Oslo og Gjøvik beregnet til å ta 1 time og 40 minutter. Den gang var skinnegangen for dårlig til at togene kunne kjøre så fort. Siden er det brukt flere millioner kroner på å forbedre skinnegangen.
- Nå mangler vi bare penger, men jeg tror på en løsning og kortere reisetid i løpet av to år, sier Aaserud.