Hopp til innhold

Klager på porno-regninger

Folk klager som aldri før på flaue og uriktige porno-regninger. Forbrukerrådets årsstatistikk er klar.

Nettporno

Uriktige regninger for nettporno eller telefonsex er et vanskelig problem for mange forbrukere.

Foto: ROBYN BECK / Afp

Folk klager på bankene og de klager på bilene. Bilene er fortsatt mest irriterende. Hvis det hadde vært OL i klager, hadde bilen tatt gull, i fjor som året før.

MEN - porno-regningene er på sølvplass. Og folk er såpass flaue at betaler stive priser for porno de ikke har bestilt for å få saken ut av verden.

Flau og feil faktura

Undis Scheslien, Forbrukerrådet

Regiondirektør Undis Scheslien i Forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og Romerike har mange råd til både oppgitte, sinte og flaue forbrukere.

Foto: Jorun Vang / NRK

Forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og Romerike fikk 690 henvendelser om inkasso i fjor, og det er en økning på 20 prosent.

– Mange av disse er fra fortvilte forbrukere som har fått innkassovarsel for kjøp av porno på nett. Problemet er bare at de aldri har kjøpt noe, sier Undis Scheslien i Forbrukerrådet.

Nettselskapene som sender porno-regningene holder ofte til i eksotiske strøk, og er vanskelige å komme i kontakt med. Det spesielle er at de har fått norske inkassobyråer til å kreve inn penger for seg.

– Men mange syns det er pinlig å få inkassovarsel, og særlig for pornografi. Så de ender opp med å betale for porno de aldri har kjøpt, bare for å få saken ut av verden, sier Scheslien.

Forbrukerrådet har derfor laget en veiledning om hva du bør gjøre .

Og er du under 18 år er avtalen og kravet uansett ugyldig, fordi umyndige ikke kan betale etterskuddsvis.

Bankene ga tapsgaranti

Sparegris på børsen

Klager på spareprodukter eller andre finansielle tjenester økte mest i fjor.

Foto: MICHAEL PROBST / AP

Men den største klageøkningen kom på finansielle tjenester i 2013. 1.424 forbrukere tok kontakt med Forbrukerrådet om det, og da er vanlige banktjenester unntatt.

– Det er oppsiktsvekkende, og trolig et resultat av Røeggen-saken, sier Undis Scheslien.

For i mars i fjor vant forbrukerne en stor seier i Høyesterett . En enstemmig dom slo fast at informasjonen til kundene om spareproduktene de ble anbefalt å kjøpe, var altfor dårlig.

– Bankene solgte lureprodukter til over hundre tusen småsparere. De tapte milliarder på det de trodde var sparing, men som viste seg å være gambling med svært dårlige utsikter til gevinst, sier Scheslien.

Og i kjølvannet av den saken, fant altså enda flere forbrukere ut at det kunne lønne seg å klage hvis de følte seg lurt.

Bilen er fortsatt mest irriterende

Bruktbil

Bruktbilene er fortsatt mest irriterende. De troner fortsatt på klagetoppen.

Foto: Ill.foto: Dag W. Grundseth / Scanpix

Men uansett banker og porno, det er fortsatt bilen som troner øverst på den tvilsomme klagepallen. 10.819 bilklager telte Forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og på Romerike i fjor.

De fleste som klager har kjøpt en bruktbil av en privatperson.

– De viktigste rådene er å gjøre grundige undersøkelser av bilen, og å bruke kontrakt, sier regiondirektør Scheslien.

Og Forbrukerrådet har egne kontrakter som kan brukes ved bilkjøp, om man vil sikre seg litt bedre. De har også en rekke tips til hva du bør gjøre og hva du bør sjekke når du kjøper bruktbil.

10 på topp

Ellers er det mange gjengangere på klagetoppen i Hedmark og Oppland og Romerike.

Dette er noe av det vi klager mest på, utenom de allerede nevnte bilene, porno-regningene og bankene:

  • Husleie
  • Håndverkertjenester
  • Bolig
  • Klær
  • Mobiltelefoner
  • Møbler
  • Byggevarer

Alle disse produktene fikk Forbrukerrådet mellom 2.500 og 5.000 henvendelser om i fjor.

Sindige folk i Innlandet

Folk i Hedmark og Oppland er ikke av de som klager mest. Den totale statistikken for 2013 viser at hedmarkinger og opplendinger havner under midten på lista over hvem som henvender seg til Forbrukerrådet.

– Vi på indre Østlandet er kjent for å være sindige, men vi får håpe det ikke betyr at vi er for tilbakeholdne, sier regiondirektør Undis Scheslien.

Alt i alt fikk Forbrukerrådet i hele landet rundt 100.000 henvendelser i fjor. 70 prosent kom via telefon og 10 prosent via epost. Resten av klagene kom via sosiale medier eller ved besøk hos et av Forbrukerrådets ti regionkontorer.

Les alt om statistikken her:

Flere saker fra Innlandet