Normal

Oppdaterte behovsmeldinger for høsten 2018

Ønsker du å produsere innhold for NRK? Her finner du høstens versjon av seks behovsmeldinger som er basert på vår overordnende strategi og målsetting. Fristen er 4. oktober.

NRK Marienlyst – Nyhetshuset
Foto: Geir Børdalen / Geir Børdalen, NRK

Behov #1 - Felles opplevelser i helgen
Behov #2 - Drama
Behov #3 - Serier som velges
Behov #4 - Enkeltstående dokumentarer
Behov #5 - Radio
Behov #6 - Wild Card
Fremgangsmåte

Publikum må velge vårt innhold!

NRK trenger nært og norsk innhold som er sterkt nok til å konkurrere med det beste fra hele verden.

Strømmetjenester med verdensklasse drama skaper forventninger hos publikum. Nå forventer de verdensklasse historiefortelling i alle sjangere, og vi må sørge for å tilby publikum innhold som innfrir disse forventingene. Vi må fortelle historier som er viktige i vår tid, historier som overrasker og får folk til å bry seg.

Nå bestemmer publikum hva de vil se og høre, når de vil se og høre det. Det stiller høye krav til alt vi publiserer. Vi må sørge for å tilby publikum innhold og historiefortelling som innfrir deres forventninger. Uavhengig av sjanger og publiseringsplattform.

Derfor er det viktig at alle innspill har et høyt ambisjonsnivå og innfrir følgende:

  • Valgbart innhold
    • som danner et grunnlag for et innholdsunivers
    • som står ut og bryter vannflaten
    • som fungerer som en motor inn i NRKTV/NRKRadio
    • der NRK er en tydelig avsender
    • historiefortelling i verdensklasse
    • utvikling av innhold basert på innsikt i målgruppen
    • innhold som speiler mangfoldet i det norske samfunnet

Innholdet må styrke NRKs overordnede mål:

I tillegg til å treffe publikum, må innholdet bidra til å styrke NRKs overordnede langtidsstrategi. Frem mot 2020 har vi satt oss følgende mål:

  • NRK styrker og utvikler demokratiet
  • NRK samler og engasjerer alle som bor i Norge
  • NRK er en publisist og innholdsprodusent i verdensklasse

Disse målene gir en overordnet retning for hvilket innhold vi skal produsere og hvordan det skal treffe publikum.

Behov #1 – Felles opplevelser i helgen

NRK skal samle familien og gi sterke fellesopplevelser gjennom hele helgen!

Underholdning på NRK skal gi en følelse av felleskap og samtidighet. I helgen ønsker publikum spektakulære opplevelser, som engasjerer, berører og involverer publikum. Vi fortsetter å se etter underholdningskonsepter, som er familievennlige, slitesterke og appellerer til et bredt publikum over hele landet. Vi ønsker innspill med høy kvalitet, originalitet og ambisjon, med profiler som kommuniserer særdeles godt med publikum. Innholdet må gjerne med sterk seriedramaturgi, og gjerne konkurransedrevet.

Vi ønsker innspill på følgende:

  • Direkte eller med en sterk «her-og-nå-følelse».

Behov #2 – Drama

NRK Serier – serier folk snakker om!

Drama er den viktigste motoren inn til NRKTV. Vi skal ha serier som skaper forventning hos publikum og synliggjør NRK som en sterk serieleverandør. Våre serier skal underholde, spre humor med mening og fortelle historier som er viktige i vår tid. De skal være nyskapende og relevant for vårt publikum. Vi skal tilby historiefortelling i verdensklasse, til barn, unge og voksne.

Seriene skal kunne produseres i flere sesonger og bli en stor og viktig merkevare for NRK.

Vi ønsker innspill på følgende:

  • NRK ser etter humordrama som er basert på tydelige, unike, ideer som er valgbare i NRKTV. 6-8 episoder, 20-29 minutter, kan være bred målgruppe men ikke nødvendigvis ha familiefokus.
  • NRK Super ønsker innspill til Julekalendere. Vi søker en hjertevarm og god historie med sterke barnekarakterer og voksenkarakterer barn kan relatere seg til. Førjulstida og julaften skal være en integrert del av historien. Kjernemålgruppen er 6-9 år.

Det er ikke ønskelig med andre sjangre innen barneproduksjon, eller annen drama denne gang.

Behov #3 – Serier som velges

Vi ønsker å fortelle historier fra det virkelige liv som kan konkurrere med fiksjonsserier fra hele verden.

Dette er ambisjonen og dette må vi klare for å bli valgt. For å lykkes, må vi være tett på norsk virkelighet, med relevant og aktuelt innhold. (NB! Denne behovsmeldingen gjelder ikke for dramaserier. Se behov #2).

Vi skal tilby ambisiøse serier som engasjerer alle i Norge. Serier som overrasker og setter spor, med potensiale for flere sesonger. Vi skal tilby historiefortelling i verdensklasse, til unge og voksne. Alle våre serier må fungere som lead inn til NRKTV!

Vi ønsker innspill på følgende:

  • Realityserier med stort omfang. Serien må engasjere og trekke publikum inn i NRKTV på regelmessig basis. Ide og innhold bør helst være egenutviklet, og må oppleves som noe nytt for et kresent strømmepublikum.
  • Til kommune- og fylkestingsvalget 2019 ønsker vi forslag til faktabasert og løsningsorientert innhold, som styrker demokratiet og speiler det norske og politiske mangfoldet. Innholdet skal treffe andregangsvelgeren, og gjerne ha lokalt avtrykk. Må kunne produseres og leveres til NRK innen 1. august 2019.
  • Serier med sterke historier og aktuell tematikk. Gjerne med tydelige NRK profiler, løsningsorientert og med et personlig preg.
  • Serier som forteller vår felles historie på en ny måte.
  • Vi ønsker også å utforske True Crime/True Life-sjangeren.

Behov #4 - Enkeltstående dokumentarer

Historier fra norsk virkelighet, som er viktige nok til at publikum velger dem!

Vi ønsker innspill til enkeltstående dokumentarer som er ambisiøse, både i uttrykk og tematikk.

Historiene skal være relevante for et norsk publikum og vår hovedprioritering er unike historier som treffer bredt og blir valgt, både på NRKTV og NRK1.

NB! Frist for å sende inn forslag i høst var til årets pitch på BIFF.
Se Pitching av dokumentarer på BIFF 2018

Vi vil ikke ha behov for flere enkeltstående dokumentarer i denne runden.

Behov #5 – Radio

NRK skal være Norges ledende produsent av kvalitetspodkaster som folk blir hektet på. NRK P3 og NRK mP3 skal være de mest populære radiokanalene i sine målgrupper.

NRK Radio ønsker ideer for sendeflater (NRK P3, NRK mP3) og/eller podkaster som er relevante for målgruppen 20 til 40 år.

Innhold som kan ha overføringsverdi fra radiokanal(er) til podkast – eller motsatt – vil bli prioritert.

Vi ønsker innspill på følgende:

  • Kjente profiler som ønsker å lage podkast og/eller radio for NRK, fortrinnsvis humor.
  • Talenter med nye ideer som kan tilføre NRK noe vi ikke har laget før for målgruppa.
  • Podkast-konsepter om tidløse temaer som målgruppa er opptatt av, og som kan tåle flere sesonger.
  • Podkast-serier fra virkeligheten (opptil 8 episoder) som målgruppa vil høre fra start til slutt: sterk historiefortelling, temaer som berører, én spennende sak eller en serie gode historier som må fortelles

Behov #6 – Wild card

NRK leter også etter det innholdet vi ikke visste at publikum ville ha. Terskelen skal være høy for å melde inn prosjekter til denne behovsmeldningen, dette er ikke en invitasjon til å forbigå de 5 andre meldingene, men en sikkerhet for oss at vi ikke går glipp av helt unikt innhold eller innhold som må vurderes utenfor det ordinære årshjulet.


Dette prioriterer vi ikke:

NRK er Norges største produksjonshus, med sterke redaksjonelle fagmiljøer. Eksternt produsert innhold skal spille sammen med innhold som leveres av våre interne redaksjoner, slik at det helhetlige tilbudet til publikum blir optimalt. Dette gjør NRKs totale innholdspakke sterkere. Terskelen er derfor høyere innenfor de sjangerne hvor vi får store leveranser internt. Sport, nyheter, kultur, barn, helse og forbrukerstoff er typiske eksempler på dette.

Fremgangsmåte

Alle prosjekter skal registreres på dette skjemaet. Piloter leveres på Vimeo. Lenke og passord legges i skjemaet. Øvrig innhold leveres i Word, PowerPoint eller PDF-format.
Nytt skjema for innspill

Registrering av innspill er viktig for begge parter. Med en registrering markerer vi når vi formelt startet med et mulig samarbeid om et prosjekt, og hva som er rammene for dialogen, og det sikrer også en seriøs og etterrettelig behandling av innspillet.

Har du en ferdig produksjon og ønsker visningsrett skal du bruke dette skjemaet Skjema for ferdig innhold

Har du spørsmål?

Send en epost til Mai-Tove Hansen om levering av innspill eller Klaus Kristensen om tekniske spesifikasjoner.