Nye behov for våren 2021

Her finner du en oversikt over hvilke strategiske behov NRK først og fremst vil fokusere på fremover. Vi legger om til en litt annerledes prosess denne våren. I stedet for å be dere spille inn frittstående programforslag som tidligere, inviterer vi til selskapspitcher. Frist for å melde seg på er 1. mars,

NRK-flagg
Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Vi ber nå om en presentasjon av selskapet deres og hvorfor dere er en viktig samarbeidspartner for å løse våre strategiske utfordringer, samt en kort oversikt over prosjektene dere ønsker å presentere.
Se nytt skjema og detaljer nederst i denne artikkelen.

Klipp fra Produsentmøtet 28.1.2021

Klipp fra Produsentmøtet 28.1.2021. Opptak fra Teams.

NRK skal samle og engasjere alle som bor i Norge.
Vi trenger unikt, lekent og overraskende innhold.
Vi ser etter innhold som skaper vaner og faste avtaler med publikum.

PODKAST-BEHOV

  • Flere prosjekter som når ut til et stort publikum
  • Tydelige og smarte konsepter som står ut
  • Synlige konsepter og innhold som kan publiseres rundt podkasten. Hva skal til for å løfte den, slik at den blir funnet og valgt?
  • Tett på tenåringer, unge voksne og barn

STORE SATSINGER
Vi ønsker oss kvalitetspodkaster som kan nå ut til et stort publikum og som kan gå over flere sesonger. I praksis betyr det å treffe bredt med smarte og tydelige konsepter som tar mål av seg å kjempe om en plass på topp 30-listen.

STRØMMER
Vi ser etter ideer som kan fylle de allerede etablerte podkast-strømmene «Hele historien» og «Mellom oss».

DOKUMENTAR
Det er også rom for frittstående podkaster - som sterke dokumentarserier av høy kvalitet.

BARN
Vi trenger kvalitetspodkaster som kan introdusere barneskolebarna for NRK-universet. Også her er det fint om det tenkes flere sesonger..

TV-BEHOV

MER INNHOLD FOR DE SOM STRØMMER MEST

FOR BARN

  • Serier med stort volum som blir sett i mange år. Serier som blir sett på nytt og på nytt
  • Serier som trekker til seg et stort publikum
  • Spesielt fokus på 12-14 åringer, overgangen fra barn til tenåring.

Innholdet for barna skal dyrke det unike med NRK og vårt konkurransefortrinn som norsk allmennkrinkaster. Vi kjenner de norske barna og er tett på deres hverdag. Vi kan være modige og gjøre ting ingen andre kan, slik at barna forstår hvordan verden henger sammen. NRK Super skal være «Det sterkeste felleskapet for alle barn i Norge».

FOR TENÅRINGER OG UNGE VOKSNE

  • Innhold med stort volum
  • Innhold som skaper faste avtaler og vaner

Det er gjort mye bra for disse gruppene, men vi trenger en jevn satsing gjennom hele året - gjennom faste avtaler og større volum. «Førstegangstjenesten» har for eksempel gjort en formidabel jobb. Vi ønsker mer kontinuitet i «must-sees» for denne målgruppen.

FLERE NYE SERIER SOM TREFFER BREDT I NRKTV

Samtidig skal vi fortsette å jobbe videre med serier som når mange i NRKTV. NRK har ofte titler med høye strømmetall – i mange sjangere. Vi ser at de titlene som får høye strømmetall også gir mye bruk på NRK1. Så dette gir gevinst for begge plattformer.

HELG – NÅR VI HAR FRI

NRK skal ha et bredt helgetilbud.
Vi ser etter serier og eventer som kan samle, inspirere og aktivisere familien.
Vi ser at seerne ønsker å aktivt engasjere seg og bidra direkte inn i innholdet. Det skal vi forsterke ytterligere.Og innholdet vårt i helgene må også kunne treffe de som strømmer - og være attraktive valg i NRKTV.

DRAMA

Drama er fortsatt den viktigste sjangeren for folk som strømmer, og vi skal videreføre den mangfoldige dramasatsningen vi har i dag.
Vi ser fortsatt etter:

  • Brede nasjonale serier
  • Volumproduksjon for de unge målgruppene
  • Originale titler inn i repertoaret

(NB! ALLE DRAMAFORSLAG SENDES INN PÅ ET EGET SKJEMA. DISSE BEHANDLES UAHVENGIG AV FRISTEN 1. MARS. SE NEDERST I SAKEN.)

OPPSUMMERT TV

  • Mer for barna
  • Mer fokus på overgangen mellom barn og tenåring
  • Mer for tenåringer og unge (volum)
  • Serier som treffer bredt på strømming
  • Mangfoldig dramasatsning
  • Samle, inspirere og aktivisere familien når de har fri (helg)


LØPET VIDERE

For alt innhold (med unntak av dramaprosjekter - se nederst i saken):

De selskapene som ønsker å svare på NRKs strategiske behov henvender seg til oss på epost innen 1. mars kl. 1600.
Vi ønsker ikke utdypende innspill med prosjektbeskrivelser som tidligere, men vi trenger svar på to ting på et eget skjema:

  • 1) Hvorfor er deres selskap det rette til å svare på vår strategi?
  • 2) Hvilke prosjekter tenker dere da at dere vil presentere for oss – maks fem linjer om hvert prosjekt.

NB! Hvert selskap sender inn kun ett skjema.

Dette er skjemaet som skal brukes for påmelding:
Skjema for påmelding til pitch v21

På bakgrunn av det dere sender oss, velger vi ut rundt 25 selskaper som inviteres til å holde en egen pitch for NRK. I tillegg kommer vi også til å arrangere en egen dag med pitcher for spesielt interessante miljøer eller enkeltideer.
Pitchene vil bli avholdt i uke 15 og 17.

Snakk gjerne med oss underveis. Send oss en epost, så tar vi kontakt. eksternredaksjonen@nrk.no

Dramaavdelingen tar fortsatt imot innspill fortløpende.
Bruk da dette skjemaet: Skjema for innspill v21 Drama