Hopp til innhold

Behov for nye podkaster

NRKs viktigste mål de kommende årene er å nå fire av fem digitalt hver dag. Derfor må vi endre lyttervanene, slik at flere velger NRK Radio hver dag. For å lykkes med dette trenger vi fantastisk innhold som publikum ikke vil gå glipp av.

Lytter til podkast
Foto: Colourbox / Yuri Arcurs

Her er det vi først og fremst ser etter:

Podkaster som treffer 19-29-åringene

Vi ønsker ideer til nye podkaster som blir populære for et stort publikum og som kan gå i flere sesonger. Podkasten kan utvikles med NRKs etablerte profiler, men dette er ikke et krav. Den gode ideen er viktigst.

Stikkord: Tydelig format, unge referanser, uunnværlig, lett å anbefale videre, sterke profiler.
Målgruppe: 19-29 år

Hele historien

Vi ønsker dokumentarideer til strømmen «Hele historien». Dette er et format som setter et spennende handlingsforløp i sentrum. Temaene er viktige hendelser i norsk samtidshistorie. Produksjonene lages i nært samarbeid med Radiodok-redaksjonen i NRK.

Stikkord: God fortelling, underholdende, viktig og berørende.
Målgruppe: 19-39 år.

Historier fra virkeligheten

I strømmen «Historier fra virkeligheten» samler NRK ulike typer dokumentariske serier. De kan ha personlig stil og ulike uttrykk. Fortellingene byr på sterke opplevelser, stor underholdning og viktig journalistikk. Seriene har god lydopplevelse og stort potensial mot ung målgruppe. Gode enkeltstående dokumentarprosjekter vil også bli vurdert.

Stikkord: Sterke opplevelser, tankevekkende og solid.
Målgruppe: 19-29 år.

Dette er skjemaet som skal brukes:
Skjema for innspill podkast (bokmål)
Skjema for innspill podkast (nynorsk)


Ideen vi ikke visste vi trengte

Så er det viktig å si: Vi vil ikke gå glipp av den helt unike ideen som vi ikke visste at publikum ville ha. Ideer kan sendes inn her:
Skjema for hasteinnspill (bokmål)
Skjema for hasteinnspill (nynorsk)

Vi snakker gjerne med dere for å utdype behovene våre eller diskutere ideer som dere jobber med. Ta kontakt med oss på eksternredaksjonen@nrk.no eller her:
Få tips om produksjon av podkast

Les også Nye utviklingspakker

Eksternsjef Petter Wallace presenterer utviklingspakkene.

Les også Dette ser vi etter

Ungt par ser på TV.