Hopp til innhold

Behovsmeldinger vår 2019

NRK trenger nært og norsk innhold som er sterkt nok til å konkurrere med det beste fra hele verden. Her finner du våre behovsmeldinger.
Frist for å sende inn nye prosjekter er 1. april.

NRK Marienlyst – Nyhetshuset
Foto: Geir Børdalen / Geir Børdalen, NRK

Behov #1 – Størst i helgen
Behov #2 – Drama for alle målgrupper
Behov #3 – Serier som velges
Behov #4 – Radio / valgbar lyd
Wild card og enkeltstående dokumentarer
Fremgangsmåte

Publikum må velge vårt innhold både lineært og i NRKTV

Strømmetjenester med verdensklasse drama skaper forventninger hos publikum. Nå forventer de verdensklasse historiefortelling i alle sjangere, og vi må sørge for å tilby publikum innhold som innfrir disse forventingene. Vi må fortelle historier som er viktige i vår tid, historier som overrasker og får folk til å bry seg.

Nå bestemmer publikum hva de vil se og høre, når de vil se og høre det. Det stiller høye krav til alt vi publiserer. Vi må sørge for å tilby publikum innhold og historiefortelling som innfrir deres forventninger. Uavhengig av sjanger og publiseringsplattform.

Derfor er det viktig at alle innspill har et høyt ambisjonsnivå og innfrir følgende:

Valgbart innhold

  • som danner et grunnlag for et innholdsunivers
  • som står ut og bryter vannflaten
  • som fungerer som en motor inn i NRKTV/NRKRadio
  • der NRK er en tydelig avsender
  • som er historiefortelling i verdensklasse
  • utvikling av innhold basert på innsikt i målgruppen
  • innhold som speiler mangfoldet i det norske samfunnet

Innholdet må styrke NRKs overordnede mål

I tillegg til å treffe publikum, må innholdet bidra til å styrke NRKs overordnede langtidsstrategi. Frem mot 2021 har vi satt oss følgende mål:

  • NRK styrker og utvikler demokratiet
  • NRK samler og engasjerer alle som bor i Norge
  • NRK er en publisist og innholdsprodusent i verdensklasse

Disse målene gir en overordnet retning for hvilket innhold vi skal produsere og hvordan det skal treffe publikum. Det er derfor viktig at et eller flere av disse målene er tydelig forankret i alle nye innspill til NRK.

Behov #1 – Størst i helgen

NRK skal samle familien og gi gode fellesopplevelser gjennom hele helgen.

Underholdning på NRK skal gi en følelse av felleskap og samtidighet. I helgen ønsker publikum spektakulære opplevelser som engasjerer, berører og involverer dem. Vårt helgeinnhold skal finnes, velges og elskes! Vi ser etter underholdningskonsepter som er familievennlige, slitesterke og appellerer til et bredt publikum over hele landet. Vi ønsker innspill med høy kvalitet, originalitet og ambisjon, med profiler som kommuniserer særdeles godt med publikum. Innholdet må gjerne ha sterk seriedramaturgi, være konkurransedrevet og ha publikumsinvolvering. Programkonseptene må være underholdende, morsomme, hjertevarme og engasjere hele familien.

Vi ønsker innspill på følgende:

  • Store spektakulære og engasjerende direktesendinger eller innhold med en sterk «her-og-nå-følelse». Eksempler er Stjernekamp og MGP.
  • Lekent familieinnhold med varme og humor. Ukomplisert, gjerne med musikk og/eller interaktivitet. Eksempler er Alle mot 1, Ti på Topp og Klar, ferdig Ramm.
  • Opplevelser. Gjerne ut på tur. Hjerte, utfordringer, varme, overraskelser, humor. Profiler du blir glad i. Eksempler er Mesternes Mester, Ingen grenser, På tur med Dag Otto (TV 2).

Behov #2 – Drama for alle målgrupper

NRK Serier – serier folk snakker om!

Vi skal ha serier som skaper forventning hos publikum og synliggjør NRK som en sterk serieleverandør. Våre serier skal underholde, spre humor med mening og fortelle historier som er viktige i vår tid. De skal være nyskapende og relevant for vårt publikum. Vi skal tilby historiefortelling i verdensklasse, til barn, unge og voksne.

Seriene skal kunne produseres i flere sesonger og bli en stor og viktig merkevare for NRK.

Antall episoder og programlengde kan variere mellom 15 og 30 minutter for målgruppe og sjangerdrama, og opp mot 60 minutter for bredere drama. Kan være bred målgruppe men ikke nødvendigvis ha familiefokus.

Vi ønsker innspill på følgende:

  • Humordrama.
  • Serier som voksne og barn ønsker å se sammen.
  • Serier med sterke spenning/krim/triller-elementer.

Fiksjonsprosjekter vil også bli vurdert fortløpende utenfor fristene.

Behov #3 – Serier som velges

Historier fra norsk virkelighet (true life) - som blir valgt i konkurranse med innhold fra hele verden.

Serier på NRK skal engasjere og berøre!

Vi ønsker historier fra norsk virkelighet som engasjerer og utfordrer folk i hverdagen. Serier som både gjør oss klokere og underholder. Innhold som overrasker og setter spor, har innovasjonskraft, høye ambisjoner og høy kvalitet. Historier fra "True life" som både snakker til hjerte og hjerne, har varme og håp - og gjerne et smil. Vi trenger serier som har historiefortelling i verdensklasse, og dermed kan konkurrere med innhold fra hele verden. Serier som blir funnet, valgt og elsket både på NRK og NRKTV.

Vi ønsker innspill på følgende:

  • Serier med tydelige NRK profiler som har sterke, engasjerende historier og aktuell tematikk. Gjerne løsningsorientert og med et personlig preg. Eksempler er Flukt og URO med Leo Ajkic. Planet plast og Line fikser kroppen med Line Elvsåshagen.
  • Serier med historier fra norsk virkelighet som utfordrer, engasjerer og gjerne underholder folk i hverdagen. Historier som får folk til å sitte ytterst på stolen eller tilbakelent i sofaen, men som uansett evner å skape innhold det blir snakket om. Eksempler er Team Ingebrigtsen, 113, Gåten Orderud, Datoen.
  • Vanedannende serier, gjerne med stort volum som jevnlig trekker publikum til NRK.

Behov #4 – Radio / valgbar lyd

NRK skal lage lyden som gjør dagen bedre.

Vi ønsker innspill på følgende:

Podkast

  • Humor: Kjente personligheter som lager ukentlig underholdning i lange sesonger for målgruppen 20 til 40 år. Vi er særlig på utkikk etter kvinnelige stemmer.
  • Spennende historier fra virkeligheten - enten 6-8 episoder eller et sesongbasert konsept. Det må være god historiefortelling som gjør at lytteren vil høre fra start til slutt. Temaene må engasjere mange, enten via én spennende sak eller mange enkeltstående historier som fortelles i en felles ramme.
  • Infotainment. Podkaster til et stort publikum hvor du lærer noe på en underholdene måte, ledet av gode stemmer. Lange sesonger.

Radio

NRK P3

  • Humor: Gode historiefortellere. Ukentlig radioprogram som versjoneres for pod og sosiale medier

NRK P1

  • Humor/underholdningsprogram som kan gå på hverdager. Her er det flere ulike sendetider som er mulig, men vi ønsker at programmet skal kunne gå flere dager i uken. Profilerte programledere, personlig radio og publikumskontakt er ønsket.

Wild card og enkeltstående dokumentarer

Enkeltstående dokumentarer:
NRK har et eget opplegg i samarbeid med Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF). Der arrangerer vi picher for enkeltstående dokumentarer. Frist for å sende inn forslag til dette er 15. august. Men vi tar imot gode innspill som ikke kan vente til BIFF-fristen i august.

Wild card:
NRK leter også etter det innholdet vi ikke visste at publikum ville ha. Terskelen skal være høy for å melde inn prosjekter til denne behovsmeldningen. Dette er ikke en invitasjon til å forbigå de 4 andre meldingene, men en sikkerhet for oss at vi ikke går glipp av helt unikt innhold eller innhold som må vurderes utenfor det ordinære årshjulet.

Fremgangsmåte

Frist for innsending av nye forslag er mandag 1. april kl. 1600.
Alle prosjekter skal registreres på dette skjemaet Skjema for innspill v2019
Piloter leveres på Vimeo. NB! Passordet må være: nrk
Lenke og passord legges i skjemaet. Øvrig innhold leveres i Word, PowerPoint eller PDF-format.

Registrering av innspill er viktig for begge parter. Med en registrering markerer vi når vi formelt startet med et mulig samarbeid om et prosjekt, og hva som er rammene for dialogen, og det sikrer også en seriøs og etterrettelig behandling av innspillet.

Har du en ferdig produksjon og ønsker visningsrett skal du bruke dette skjemaet Skjema for ferdig innhold

Har du spørsmål? Send en epost til Mai-Tove Hansen om levering av innspill.