– Jeg synes det er en alvorlig situasjon og det var helt sikkert veldig frustrerende for pasienten selv, forteller pasientkoordinator i Sigdal, Ester Ramstad til NRK.no.
Den demente pasienten var tidlig i sommer til behandling på Drammen sykehus. Etter oppholdet ved sykehuset skulle pasienten til Sigdalsheimen. Ansatte ved sykehuset i Drammen plasserte pasienten med en lapp med adresse i vestibylen på sykehuset. På lappen sto feil adresse hvor pasienten skulle leveres.
Pasienten kommer med helsekspressen til Modum. Men så begynner problemene for alvor. For på Åmot venter en taxisjåfør som ikke har riktig adresse.
Det hele ender med at taxisjåføren kjører åtte mil ekstra med pasienten før feilen oppdages.
Les også:
Pasientkoordinator Ester Ramstad, mener man må ta hensyn til pasiententens helsetilstand før man bestemmer seg for transportmiddel.
Foto: Helle Nielsen Estensen / NRKFikk forsikring fra pasienten
Ramstad hadde selv kontakt med sykehuset før hjemsendelsen av pasienten.
– Jeg ba om at pasienten skulle sendes hjem med taxi ettersom pasienten ikke kunne gjøre rede for seg. Det ville ikke sykehuset. De mente at pasienten kunne ta Helseekspressen, men at de skulle følge vedkommende til bussen. Pasienten skulle ta bussen til Åmot og derifra reise videre med taxi fra Åmot til Sigdalsheimen.
Men på sykehuset glipper det i første ledd. Pasienten blir plassert alene i vestibylen.
– Jeg ble fortalt at de hadde plassert pasienten der, sier Ramstad, som er opptatt av at transport av pasienter må tilpasses hvert enkelt tilfelle.
Pasienten som kjørte åtte mil ekstra i en taxi fra Drammen sykehus. Den demente pasienten skulle hit til Sigdalsheimen. Men var langt unna da feilen først ble oppdaget.
Foto: Helle Nielsen Estensen / NRKBeklager hendelsen
Avdelingssjef ved Drammen sykehus, Anders Bjørneboe, beklager hendelsen.
– Jeg beklager hele hendelsen på vegne av avdelingen. Dette er ikke slik vi ønsker det skal være men at det er menneskelig å gjøre feil iblant, det må vi bare akseptere.
– Har dere gjort noe med rutinene etter denne hendelsen?
– Ja, dette er tatt opp med dem som bestiller transport og så er det tatt opp med avdelingssykepleierne, forklarer Bjørneboe.