Hopp til innhold

Nye verk fra Borealisfestivalen

Nils Henrik Asheim og Torstein Aagaard-Nilsen fikk fremført nye verk av Bergenfilharmonien og BIT20-Ensemblet på Borealisfestivalen i Bergen.

Komponisten Nils Henrik Asheim

Komponisten Nils Henrik Asheim

Foto: Lisbeth Risnes

-Slagverkeren bruker en pingpongball noen steder, og musikken er inspirert av bevegelsen det skaper. Det handler jo om å slippe og å ta imot.

Lys for orkester

Nils Henrik Asheims stykke, Catch Light, er skrevet for fiolin, slagverk og symfoniorkester. En konsert for solister og orkester, med andre ord. Men komponisten er skeptisk til den tradisjonelle solistkonserten.

-Den er egentlig ganske fremmed. Det er noe med det hierarkiet, at du har en fører eller en prins som bæres frem på gullstol og orkesteret er bare et akkompagnement. Det synes jeg er fastlåst og i utgangspunktet ganske unaturlig. Derfor går begge solostemmene hele tiden ut og inn av et helhetsbilde.

Forsterkete solister

Fiolinen og slagverket er forsterket gjennom høyttalere i rommet, for å fremheve detaljene og lyset i teksturen. Noen steder er det ikke ment som solopartier i det hele tatt, bare ment som farger i klangbildet.

Lyset i mørketiden

Komponisten Torstein Aagaard-Nilsen

Komponisten Torstein Aagaard-Nilsen

Foto: Hans Jørgen Brun

Torstein Aagaard-Nilsen fant inspirasjonen til stykket sitt i Lofotkalenderen, rett og slett, i bildet for november måned, kalt The season of blue lights.

-Når vi ser på dette blålys-spillet, og dette vakre, så står vi ofte inne. Men hvis vi står midt oppi det, ute i selve den naturen hvor vi opplever dette, da kan den i seg selv være ganske livsfarlig.

Forskjellige lag

Stykket er skrevet for BIT20-Ensemblet, med mye energi fra blåserne. Han kunne godt tenke seg å skrive for et større orkester, Aagaard-Nilsen, som tenker orkestralt når han arbeider med idéer som dette:

-Det jeg prøver å oppnå er spillet mellom ulike lag. Det kan være en overflate som er veldig tydelig, nesten melodisk, men under der er det alltid en sjø eller en understrøm med en annen type informasjon.

Stykkene ble urfremført på Borealis-festivalen i Bergen i mars, og i Musikk i brennpunktet hører du opptak fra konsertene.

Catch Light av Nils Henrik Asheim ble fremført av Peter Herresthal, fiolin og Peter Kates, slagverk, sammen med Bergen Filharmoniske Orkester og dirigenten Peter Szilvay.

The Season of Blue Lights av Torstein Aagaard-Nilsen ble fremført av BIT20 Ensemblet, under ledelse av Baldur Brönnimann.

Musikk i brennpunktet, NRK P2, onsdag 29. april kl. 21.03 – 22.00