I en spørreundersøkelse om TV-kanalene våre blir NRK av mange omtalt som ”Reprise-kanalen”, på tross av høy egenproduksjon og stort utbud.
Skremmer'n nok en gang. Eller bare déja-vu?
Skyldes déja-vu
Vitenskapsfolkene bak undersøkelsen stusset da flere av deltagerne ga uttrykk for at de hadde svart på spørsmålene før. Psykiater Berthold Schwarzfeldt konkluderer med at fenomenet skyldes såkalt déja-vu; en falsk følelse av å ha opplevd ting før.
Kun reprisesendinger?
- Slikt har jeg vært med på flere ganger tidligere i min karriere, sier Schwarzfeldt, folk tror de har sett ting de ikke kan ha sett.
- Dette har vi hørt før! uttaler kilder nær kringkastingsledelsen, som hevder at man alvorlig vurderer å spare penger ved utelukkende å sende repriser, siden folk uansett ofte tror de har sett programmene før.
Egen utprøvingskanal
Denne taktikken prøves nå ut for et lite, utvalgt publikum på en kanal som kalles NRK2. Hvorvidt taktikken skal prøves ut på NRK1 vil ikke våre kilder si noe om, men de bekrefter at de årvisse omstillings- og nedskjæringsprosessene i NRK ikke er et resultat av déja-vu, men er et reelt forsøk på å innprente repetitive vaner hos de ansatte.
- Gir trygghetsfølelse
Dette gjelder også menyen i NRK-kantinen som har vært uforandret i 17 år. Psykiater Schwarzfeldt bifaller NRK-ledelsens taktikk:
- Både reelle repriser og déja-vu gir det norske folk en følelse av trygghet, hevder han, dette ser vi også når det krisemaksimeres i forbindelse med statsbudsjettet hver eneste høst, og hver gang Kjell Magne Bondevik går til krig mot et eller annet muslimsk-preget land; folk tar det ikke så nøye fordi de har sett det før.
Se det beste fra de seks første Showtalk med Trond Kirkvaag, torsdag kl. 19.55.