- Det er ikke nok å flytte byråkratiet ut av Oslo, sier Victor D. Norman i en kommentar til vedtaket. - Vi må flytte det ut til små små steder, helst øyer som ikke har mer enn et tyvetalls fastboende fra før, men det skal være mulig med parkeringsplass og gode snumuligheter, forteller han videre.
2500 ansatte innenfor Oslo Sporveier, NSB og Jernbaneverket i Oslo blir spredd utover landet. Her Sporveienes nye hovedkontor på Røst.
Norman er en av de forholdsvis få i landet som mener at utflyttingen av de statlige tilsynene fra Oslo var en god idé. Han tror fortsatt han er på riktig spor:
- Litt av tanken med å flytte virksomhet til bittesmå øyer er å skape et solidaritetsforhold til de norske bygde- og øysamfunnene. Vi vil vise at vi ikke diskriminerer folk som vil bo på øyer.
Det foreligger planer om å bygge tofelts motorvei ut til alle øyene hvor blant annet kollektivtrafikken skal drives fra. Men Norman svarer unnvikende både på hvor mye dette vil koste, og på hvorfor anleggskontraktene stort sett har gått til hans egen bror, Kenneth G. Norman, uten anbudsrunde.
- Du skal ikke straffes fordi du velger å bo på en liten øy. Selv om den kanskje er veldig liten. Selvfølgelig skal folk der også ha tilgang til gode veiforbindelser.
Annen virksomhet som skal tvangsflyttes fra Oslo til små øyer, er sangpedagogisk studiesenter (flyttes til Røst, i samme bygg som Oslo Sporveier) og Rovdyrnemnda (Bjørnøya). - I disse tilfellene har nok Norman og departementet latt seg styre av assosiasjonsmetoden, forteller en anonym kilde i regjeringsmiljøet, og avslutter: - Hele flytteprosessen er som alle vet bare en unnskyldning for å få det statlige byråkratiet lengst mulig vekk fra Oslo, her hvor ting egentlig skapes.
---
Artikkelen er et minste felles multiplum av innsendte tekster fra Thomas Brevik og Jan Tore Ludvigsen.