Kunsthistorikeren og direktøren ved Drammens museum fotofikler ikke selv, men er opptatt av hva digitalisering av fotografiet innebærer. Og en av de viktigste endringene mener han er at bildet mister sin ”hellige status”.
- Fotografiet har vært en bærer av sannhet, og kunstfotografiet har fungert som et uttrykk for skjønnhet og autensitet. Man har kunnet stole på bildet, og man har vist det respekt. Med digitaliseringen har vi fått en ny situasjon, hvor oppfatningen av fotoet som en uforfalsket versjon av motivet står for fall, mener Thorkildsen. Som før Drammens museum har hatt kunstneriske lederstillinger både i Astrup Fearnley-museet (direktør) og Kunstnernes Hus (intendant). Foruten at han også har fortid som kunstanmelder.
Ny estetikk
Ifølge Thorkildsen byr overgangen til det digitale fotografiet på mer enn bare de tekniske mulighetene og konsekvensene, som helst står i fokus.
- Digitaliseringen byr selvsagt på fantastiske muligheter til å leke, til glede for alle som tidligere har levd ut sine infantile impulser ved å tegne skjegg og bart på avisbilder. Men samtidig ser vi tydelige tegn på at digitaliseringen også får følelsesmessige konsekvenser, sier Thorkildsen og forklarer:
- Det er en del nyanser som har gått tapt i overgangen, og de digitale fotografiene framstår med en helt annen følelsesmessig kulde enn gamle, tradisjonelle fotobilder. Digitaliseringen er med på å skape en ny estetikk, med en ny estetisk verdi.
Greit å fikle med Krohg
Ukas oppgave i NM i fotofikling er Christian Krohgs bilde ”Leiv Eiriksson oppdager Amerika”. Thorkildsen forteller at Krohg, i likhet med mange andre kunstere, brukte fotografiet som modell for det han seinere malte på lerret.
- Fotografiet fungerte som et praktisk hjelpemiddel. Og for naturalistene var det også en fordel at fotoet gjorde det enklere å få maleriet mer virkelighetsnært, sier Thorkildsen som mener Christian Krohg tåler å tukles med.
- Vi bør selvsagt vise respekt for ikoner, men så lenge vi ikke gjør inngrep på selve originalen er det helt greit å fikle. Dessuten hadde Christian Krohg selv et kult forhold til slike ting, sier Thorkildsen og forteller:
- Etter hans død er det blitt påvist noen Christian Krohg-bilder som ikke er malt av ham selv. Det har vist seg at han ved et par anledninger velvillig har satt sin signatur på bilder malt av andre, som tro kopier av ekte Krohg-bilder. Og som disse andre kunstnerne så har kunnet selge og dermed skaffe seg penger til mat og brød!
---
Les mer om konkurransen her: NM i Fotofikling