Hopp til innhold

- Lær av Risør

- Orkestrene bør lære programtenkning av Risør Kammerfest. Det mener komponist Olav Anton Thommesen.

Komponist Olav Anton Thommessen
Foto: Lisbeth Risnes, MIC

Risørs idèkonserter

- Veldig mange orkestere setter sammen fantasiløse, tilfeldige, og klisjefylte programmer, fordi man tror det er det folk vil ha. Norske symfoniorkestre burde lære av idètenkningen på årets Risørfestival, mener komponist og professor Olav Anton Thommesen.

I år har Risør Kammerfest bygget konsertprogrammet rundt ideen om det lekende mennesket og fremtidsoptimisme. Publikum får høre mye musikk fra 1900-tallet, og uvanlige instrumenter som bilhorn, metronomer og flydur framført av stjernemusikere.

- Festivalen har et veldig relevant, aktuelt og interessant repertoar som har hatt stor betydning, mener Thommesen. Han synes orkesterene også burde sette sammen fire-fem konserter i året ut fra en bærende idè.

- Man kunne jo fått folk til å kuratere konserter, foreslår Thommesen.

Utfordrende å lage

Tomter og Andsnes

Lars Anders Tomter og Leif Ove Andsnes er kunstnerisk ansvarlige for Risørfestivalen

Foto: Stein Eide / NRK

Kunstnerisk leder for Risør Kammerfest, Leif Ove Andsnes, er enig i at mange tenker for tradisjonelt når de velger repertoar.

- Det er mange som ikke tar nok sjangser. Vi i Risør er jo heldige som har fulle hus, og kan eksperimentere. Man ender ofte opp med å spille de samme stykkene år etter år og det blir veldig kjedelig. Vi har lett i skuffer og skap etter randrepertoaret, forteller Andsnes. Som mener det har vært ekstra krevende å sette sammen årets musikalske profil i Risør.

- Dette er repertoar mange av musikerne ikke kjenner, og dels er dette vanskelig musikk å spille. Det har vært en ganske mye tøffere oppgave å få årets program opp og stå enn fjorårets, sier Andsnes.

Andsnes om programsetting

- Presset agenda

Men ikke alle er begeistret for idèbasert programlegging. Dagbladets musikkritiker Ståle Wikshåland ser flere problemer med å trekke en stram idè ned over festivalpublikummet.

- Jeg ser tendenser til en litt presset agenda. Gode konserter er de som ikke innfrir forventninger, men som innfrir på andre måter. Jeg tror ikke det er det litt stramme rammerveket og de kuraterte konsertene som har skapt suksessen for Risør i år, mener han.

Musikkredaksjonen NRK P2