Partner og advokat Morten Steenstrup representerer Fjord Line i konflikten om seiltider i Sandefjord havn og mener uenigheten er verdt Ernas oppmerksomhet. Steenstrup peker på regjeringens ønsker om økt konkurranse.
– Det Fjord Line nå gjør innen ferjetrafikken kan sammenliknes med det Norwegian gjorde da konkurransen i flytrafikken ble åpnet, sier Steenstrup til NRK.
Han har sendt saksdokumentene til Statsministerens Kontor hvor han ber om at Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet ikke blir involvert i en pågående klagesak som Kystverket behandler. Begrunnelsen er at en slik prosess vil forsinke Fjord Lines planlagte oppstart.
Les også:
Flere klagesaker
Klagesaken det siktes til er den siste i konflikten som har pågått i to år. Color Line setter nå spørsmålstegn ved Kystverkets kompetanse til å behandle klager fra Sandefjord kommune.
Lesg også:
Den forrige runden med klagesaker kom etter at Fjord Line annonserte at de ønsket å etablere en rute mellom Sandefjord og Strømstad våren 2012.
Ruten er for øvrig betraktet som Norges mest lønnsomme fergerute og kalles på folkemunne «gullruten».
Les også:
Denne «gullruten» har Color Line mer eller mindre rådet over i 26 år. Det hører med til historien at tre andre rederier har forsøkt å etablere seg i området tidligere, men Color Line presset disse ut av markedet.
Det kom i det minste EFTAs overvåkningsorgan frem til i 2011 da de ila Color Line EU-historiens største overtredelsesgebyr på rundt 145 millioner kroner.
Hovedsakelig fordi rederiet brøt konkurransereglene i EØS-avtalen.
Les også:
Det var etter dette at Fjord Line besluttet å satse i Sandefjord og planla en rute klokken syv om morgenen som etter deres betraktning var et gunstig tidspunkt.
Color Line endret samtidig avgangen på åtte-fergen til klokken syv, det har ikke blitt gjort på 26 år.
Konkurransetilsynet bekymret
Både EFTAs overvåkningsorgan (ESA) og Konkurranse følger nå konflikten nøye. Avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet Gjermund Nese sier NRK at tilsynet er bekymret.
– Denne konflikten har pågått i veldig lang tid uten at det er funnet en løsning og det gjør at Konkurransetilsynet blir bekymret, sier Nese.
Les også:
Han sier at tilsynet følger nøye med på saken og han utelukker ikke at tilsynet vil gripe inn.
– Foreløpig avventer vi den klagebehandlingen som nå pågår i Kystverket, men vi fortsetter å følge saken tett.