Hopp til innhold

Ber Erna se på ferjekonflikten

Fjord Lines advokat mener konflikten med Color Line fortjener statsminister Solbergs oppmerksomhet og sammenlikner saken med historien om Norwegian og SAS.

Morten Steenstrup og Fjord Line

Partner og advokat Morten Steenstrup mener Erna Solberg bør gripe inn i fergekonflikten i Sandefjord Havn. Bildene er tidligere brukt i en annen sammenheng.

Foto: Johansen, Erik/ Oddgeir Øystese / SCANPIX/ NRK

Partner og advokat Morten Steenstrup representerer Fjord Line i konflikten om seiltider i Sandefjord havn og mener uenigheten er verdt Ernas oppmerksomhet. Steenstrup peker på regjeringens ønsker om økt konkurranse.

MS Bergensfjord

Etter planen skal MS Bergensfjord settes inn på strekningen mellom Sandefjord og Strømstad.

Foto: Bergit Sønstebø Svendseid / NRK

– Det Fjord Line nå gjør innen ferjetrafikken kan sammenliknes med det Norwegian gjorde da konkurransen i flytrafikken ble åpnet, sier Steenstrup til NRK.

Han har sendt saksdokumentene til Statsministerens Kontor hvor han ber om at Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet ikke blir involvert i en pågående klagesak som Kystverket behandler. Begrunnelsen er at en slik prosess vil forsinke Fjord Lines planlagte oppstart.

Les også: Color Line vil ikke møte Fjord Line

Flere klagesaker

Klagesaken det siktes til er den siste i konflikten som har pågått i to år. Color Line setter nå spørsmålstegn ved Kystverkets kompetanse til å behandle klager fra Sandefjord kommune.

Lesg også: Fjord Line utsetter til 2014

Den forrige runden med klagesaker kom etter at Fjord Line annonserte at de ønsket å etablere en rute mellom Sandefjord og Strømstad våren 2012.

Ruten er for øvrig betraktet som Norges mest lønnsomme fergerute og kalles på folkemunne «gullruten».

Les også: Kampen om gullruten fortsetter

Denne «gullruten» har Color Line mer eller mindre rådet over i 26 år. Det hører med til historien at tre andre rederier har forsøkt å etablere seg i området tidligere, men Color Line presset disse ut av markedet.

Det kom i det minste EFTAs overvåkningsorgan frem til i 2011 da de ila Color Line EU-historiens største overtredelsesgebyr på rundt 145 millioner kroner.

Hovedsakelig fordi rederiet brøt konkurransereglene i EØS-avtalen.

Les også: Color Line truer med å flagge ut

Det var etter dette at Fjord Line besluttet å satse i Sandefjord og planla en rute klokken syv om morgenen som etter deres betraktning var et gunstig tidspunkt.
Color Line endret samtidig avgangen på åtte-fergen til klokken syv, det har ikke blitt gjort på 26 år.

Konkurransetilsynet bekymret

Både EFTAs overvåkningsorgan (ESA) og Konkurranse følger nå konflikten nøye. Avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet Gjermund Nese sier NRK at tilsynet er bekymret.

– Denne konflikten har pågått i veldig lang tid uten at det er funnet en løsning og det gjør at Konkurransetilsynet blir bekymret, sier Nese.

Les også: Forlik mellom Fjord Line og havna

Han sier at tilsynet følger nøye med på saken og han utelukker ikke at tilsynet vil gripe inn.

– Foreløpig avventer vi den klagebehandlingen som nå pågår i Kystverket, men vi fortsetter å følge saken tett.