Sykt mørkt

Uke 35 NRK1 mandag 25. august kl 19.55

I til sammen over 15 år har Kristine og Bjørnar tilbrakt all sin tid i hver sitt stummende mørke rom. Bak doble dører, flere gardiner og persienner lever de sine liv. Selv den minste mentale, sosiale eller fysiske anstrengelse er for mye.

Sykt mørkt

Dokumentarfilmen 'Sykt mørkt' følger to ME-pasienter gjennom seks år.

Foto: Fenomen Film AS / Fenomen Film AS

Dokumentarfilmen "Sykt mørkt" følger Bjørnar Krisner og Kristine Berdal Schøyens liv med diagnosen ME (Myalgisk Encefalopati). Det er en utmattelsessykdom der ekspertene ennå ikke er enige om løsningen er fysisk eller psykisk relatert.

Mens ekspertene krangler, ligger filmens hovedpersoner i isolasjon og venter på noe som skal gi dem krefter og energi til å komme ut i lyset og samfunnslivet igjen.

- Det er som å løpe maraton - hele tiden. Uten mulighet for å hente seg inn.

Slik beskriver Bjørnar Krisner det å leve med ME.

Opptak i seks år

Gjennom en periode på seks år har regissør Pål Winsents fulgt de to pasientene. Med unike opptak fra rommene til Kristine Berdal Schøyen og Bjørnar Krisner får vi innblikk en verden få utenom nær familie kjenner til.

- I de seks årene vi fikk følge Kristine og Bjørnar, ble vi forbløffet over deres ro, livsmot og refleksjonsgrad når ytre stimuli og påfyll er skrenket inn til et absolutt minimum, sier regissør Pål Winsents.

- Når man opplever to liv bli frarøvet all kraft på denne måten, gjør det at man ser sitt eget liv i et helt nytt perspektiv. Som når Bjørnar på julaften orker å la døren stå på gløtt slik at han kan kjenne lukten av ribbe, og det oppleves som en stor bragd. Da forstår man hvor godt liv en selv lever.

Etter seks år med opptak var det likevel svært begrenset med materiale Winsents hadde tilgjengelig. Hovedpersonene orket kun et par minutter med kamera til stede av gangen, og maks et par ganger i måneden.

Tatt ut til festivaler

"Sykt mørkt" ble tatt ut til premiere under den norske dokumentarfilmfestivalen i Volda, og ble også tatt ut til NordicDocs i Fredrikstad.

Filmen er produsert med støtte av Sør-Norsk Filmsenter, Fritt Ord, Bergesenstifelsen og Fond for lyd & bilde.