Selve resultatet var kjent på forhånd gjennom selskapets resultatvarsel i forrige uke da aksjen i løpet av en dag sank med over 13 prosent. Driftsresultat før avskrivninger sluttet på 1,619 milliarder kroner, en nedgang fra 2,032 milliarder i første kvartal og 2,886 milliarder kroner i samme kvartal året før.
På grunn av resultatvarselet førte ikke tirsdagens presentasjon til store utslag i aksjekursen. Som rent aluminiumsselskap har Norsk Hydro på sitt høyeste vært notert til 85 kroner. Tirsdag beveget kursen seg rundt 60 kroner, noe som klart avspeiler den faktiske resultatutviklingen.
Reiten optimist
Når konsernsjef Eivind Reiten likevel regner med et jevnt godt år i 2008, skyldes det den raskt økende prisen på råaluminium. I likhet med olje slår en prisøkning ut med et etterslep på tre måneder. Den sterke prisøkningen i andre kvartal betyr derfor at Hydro tar med seg rundt 200 millioner kroner inn i regnskapet for tredje kvartal.
Med en jevnt stigende pris vil selskapet alltid ha «til gode» inntekter fra foregående kvartal. Så lenge salget foregår i dollar vil imidlertid utslaget i norske kroner være helt avhengig av dollarkursen.
Ved utgangen av 2006 kostet et tonn råaluminium 2.594 dollar, noe som ga Hydro en inntekt på 16.626 kroner i regnskapet. Ved utgangen av andre kvartal i åt hadde prisen steget med 20 prosent på verdensbasis, men 3.122 dollar ga likevel bare 15.882 kroner i Hydros regnskap.
Norsk Hydro tror prisøkningen på råaluminium vil fortsette å stige, og det er hovedårsaken til at Reiten under presentasjonen kunne være grunnleggende positiv i sin vurdering av fremtidsutsiktene.
Faretruende kostnader
Både i resultatvarselet og under presentasjonen la konsernsjefen vekt på den sterke kostnadsøkningen som aluminiumsindustrien er rammet av. Prisen på olje og oljerelaterte produkter, kull, kraft, frakt og andre innsatsfaktorer, slår direkte inn i aluminiumsproduksjonen.
Et annet usikkerhetsmoment for selskapet er utviklingen i verdensøkonomien. Det globale forbruket av råaluminium er beregnet å ville øke med 8 prosent i 2008, men både i Europa og USA er det tydelige tegn på et økonomisk tilbakeslag.
Videre vekst er avhengig av utviklingen i verdensøkonomien. Både råaluminium og ferdige aluminiumsprodukter til forbrukermarkedet, for eksempel biler, er meget konjunkturfølsomme.