Staten tar 75 prosent av overskuddet til NSB i utbytte. Det går til slutt ut over kundene, sier konsernsjef Einar Enger.
- Det fører til at NSB får mindre penger liggende igjen i selskapet. De pengene ønsker vi å bruke til investeringer til beste for kundene, sier Enger.
Bruker vogner fra 1947
Mange av togene som i dag kjører fullstappede inn på stasjonen ble satt i trafikk i 1971.
Dette var året da Bratteli overtok etter Borten som statsminister og folkevogn-bobla og kadetten var de mest populære bilmerkene.
De eldste vognene er faktisk fra 1947.
Nå mener NSB disse vognene trenger avløsning. Selskapet vil modernisere gamle vogner og kjøpe nye tog for mellom fire og fem milliarder kroner.
Samtidig er det blitt enda trangere om plassen.
- Det er for mange ståplasser, rett og slett. Det er vi nødt å gjøre noe med, sier Enger til NRK.
Tok over fire hundre millioner i utbytte
Samtidig har trafikkveksten gitt store overskudd. I fjor kunne NSB bokføre et resultat på 536 millioner kroner.
Staten tok over fire hundre millioner som aksjeutbytte. Det synes NSB-sjefen er i overkant.
- Det er eierens suverene rett å bestemme utbyttenivået. Men 75 prosent, som vi har hatt i noen år nå, synes jeg er for høyt i forhold til den utfordringen vi står foran.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete sier regjeringen har faste regler for utbytte i selskap staten eier, men forstår at NSB har behov for store nyinvesteringer.
- Hvorvidt man skal lempe på avkastningskravet, blir et spørsmål regjeringen må vurdere i det enkelte budsjett. Jeg kan ikke gi noe signal om det i dag, sier Navarsete.