Hopp til innhold

Kalddusj for lyntog i Norge

Drømmen om høyhastighetstog i Norge har fått seg en skikkelig kalddusj.

Høyhastighetstog
Foto: Wärter for Deutsche Bahn

Det er ikke samfunnøkonomisk lønnsomt å bygge høyhastighetstog her i landet, går det fram av en ny konsulentrapport

- Konklusjonen er entydig, sier Karin Ibenholt i konsulentselskapet Econ Pöyry:

- Selv om svært mange flypassasjerer vil gå over til tog, blir kundegrunnlager for lite til å forsvare de høye byggekostnadene, sier hun.

Norge er for tynt befolket til at vi kan ta oss råd til å bruke hundrevis av milliarder på nye spor til tog som skal kjøre i 250 til 300 kilometer i timen.

Dersom en slik bane skulle bygges mellom Oslo og Trondheim, ville samfunnet tape 53 milliarder kroner på det, viser rapporten.

Også klimagevinsten liten

Heller ikke klimagevinsten er noe å skryte av, skal en tro konsulentfirmaet.

- Høyhastighetstog kan få ned de samlede norske utslippene av CO2 med knapt en halv prosent, i beste fall en prosent, sier John Magne Skjelvik i Econ.

Å bygge høyhastighetsbaner fører til store utslipp i anleggsperioden i form av drivstoff til anleggsmaskiner og produksjon av stål og betong.

Et tog som kjører i 250 - 300 kilometer i timen, krever også mye energi, og den kommer ikke nødvendigvis bare fra vannkraft.

Tyske konsulenter uenig

Tidligere har et tysk konsulentselskap funnet ut at det ville være lønnsomt med høyhastighetstog i Norge.

Les også: Hurtigtog skal gi flyfritt Danmark

Les også: Lyntog slår an i Sverige