Det er ikke samfunnøkonomisk lønnsomt å bygge høyhastighetstog her i landet, går det fram av en ny konsulentrapport
- Konklusjonen er entydig, sier Karin Ibenholt i konsulentselskapet Econ Pöyry:
- Selv om svært mange flypassasjerer vil gå over til tog, blir kundegrunnlager for lite til å forsvare de høye byggekostnadene, sier hun.
Norge er for tynt befolket til at vi kan ta oss råd til å bruke hundrevis av milliarder på nye spor til tog som skal kjøre i 250 til 300 kilometer i timen.
Dersom en slik bane skulle bygges mellom Oslo og Trondheim, ville samfunnet tape 53 milliarder kroner på det, viser rapporten.
Også klimagevinsten liten
Heller ikke klimagevinsten er noe å skryte av, skal en tro konsulentfirmaet.
- Høyhastighetstog kan få ned de samlede norske utslippene av CO2 med knapt en halv prosent, i beste fall en prosent, sier John Magne Skjelvik i Econ.
Å bygge høyhastighetsbaner fører til store utslipp i anleggsperioden i form av drivstoff til anleggsmaskiner og produksjon av stål og betong.
Et tog som kjører i 250 - 300 kilometer i timen, krever også mye energi, og den kommer ikke nødvendigvis bare fra vannkraft.
Tyske konsulenter uenig
Tidligere har et tysk konsulentselskap funnet ut at det ville være lønnsomt med høyhastighetstog i Norge.
Les også:
Les også: