Hopp til innhold

- Må gjøre svindel vanskeligere

SAS ønsker å svarteliste kredittkortsvindlere for å hindre at de svindler igjen. Men Datatilsynet ber heller flyselskapene gjøre billettbestillingen mer svindelsikker.

Gardermoen

SAS får ikke lov til å føre et register over folk som kjøper billetter med stjålne kredittkort.

Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

Flyselskapene får ikke lov til å registrere kredittkort-misbrukere. Dermed er det ofte lett å svindle på nytt og på nytt.

Folk som stjeler kredittkortopplysninger, og bruker denne informasjonen til å kjøpe flybilletter på nettet, er et økende problem.

Les: Reisende i kredittkortsvindel

Hittil i år har bare SAS blitt forsøkt svindlet for flere millioner kroner på denne måten. Når flyselskapet skal kreve inn pengene, viser det seg nemlig ofte at kortinnehaveren ikke engang kjenner til reisen, og nekter å betale.

Oppdages for sent

- Det kan ofte være vanskelig å oppdage denne typen svindel før det er for sent. Reisen er gjennomført før kredittkortregningen skal betales, forteller kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS.

Men når noen oppdages, er det lite flyselskapene kan gjøre for å hindre at det skjer igjen. Mange har profesjonalisert seg på kjøpt og salg av stjålne kredittkortopplysninger. Likevel får ikke flyselskapene lov til å føre et register over svindlere som oppdages.

- Vi får ikke lov av Datatilsynet å svarteliste noen. Derfor må vi ha manuelle rutiner, og det er veldig ressurskrevende, sier Midteide.

- Kan gi nye problemer

Ove Skåra

Ove Skåra.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Datatilsynet på sin side mener svartelisting heller kan føre med seg nye problemer.

- Folk kan for eksempel reise med falsk id, og da blir feil person svartelistet, sier informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.

Han etterlyser heller bedre systemer hos flyselskapene slik at svindel ikke blir fullt så enkelt som i dag.

- Hvis flyselskapene innfører elektronisk id, slik som nettbankene har, så vet man at man har med rett person og gjøre når billetten bestilles. Verre er det ikke, sier Skåra.

Ser etter tegn

Midteide ønsker ikke å avsløre eksakt hva det er som får alarmklokkene til å ringe hos flyselskapet.

- Men vi er jo obs på bestillingsmønstre, og det er del kjennetegn vi ser etter. Dersom det blir kjøpt veldig mange billetter på ett kort, eller noen kjøper veldig dyre billetter kort tid før reisen skal gjennomføres, er noe av de vi ser på.

Enkelte sitter på flere tusen kortnumre, og bruker bare hvert nummer en gang. Da blir svindelen vanskeligere å oppdage.

Dømt til 240.000 i erstatning

Tidligere i år ble en nordmann dømt etter at SAS og politiet hadde jaktet på ham i et par år.

- Han var en skurk som spesialiserte seg på stjålne kredittkortopplysninger. Fra der han bodde i Spania solgte han billige flybilletter fra Oslo til USA. Disse var bestilt på stjålne kredittkort.

Mannen ble dømt til å betale SAS 240.000 kroner i erstatning, men flyselskapet mener han kostet dem dyrt.

- Vi tapte flere hundre tusen kroner bare på ham, mener Midteide.