Hopp til innhold

120 000 mangler lovpålagt ansvarsforsikring

Over 120.000 motorvogner mangler lovpålagt ansvarsforsikring, viser nye tall fra FNH. Uforsikrede motorvogner var i fjor involvert i 603 trafikkulykker, som medførte erstatninger på mer enn 16 millioner kroner.

Trafikkulykke
Foto: Hansen, Dan Åsen / SCANPIX

- Skader du andres liv, helse eller eiendom uten å ha ansvarsforsikringen i orden, risikerer du i verste fall å bli livsvarig gjeldsslave, sier kommunikasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH).

Summen av meldinger om forsikringsopphør uten at ny forsikring er tegnet var ved utløpet av april på over 120.000. Dette utgjør 3,7 prosent av landets 3,2 millioner registrerte motorvogner. Mange av disse risikerer man å møte ute på veiene. Statistikken viser store regionale forskjeller.

Uskyldige skadelidte sikret erstatning

Trafikkforsikringsforeningen (TFF) har til oppgave å sikre erstatning til de som er påført skade av uforsikrede og ukjente motorvogner.

Uforsikrede motorvogner var i fjor involvert i 603 trafikkulykker (575 i 2006), som medførte erstatninger på 16,3 millioner kroner.

Ukjente motorvogner sto samtidig for hele 6.284 skadesaker, noe som medførte erstatninger på 62,4 millioner kroner

- I de fleste skadetilfellene med ukjent kjøretøy har føreren stukket av. Det er logisk å anta at flere av de ukjente skadevolderne også har vært uten forsikring, sier Haakonsen.

Dyrt å droppe forsikring

Trafikkforsikringsforeningen går med loven i hånd konsekvent til regress overfor eiere og brukere av uforsikrede motorvogner. I fjor ble det drevet inn 7,5 millioner kroner ved regress, som tilsvarer 45,6 prosent av årets utbetalinger.

- De som velger å spare noen kroner ved å droppe lovpålagt ansvarsforsikring kan dermed bli sittende igjen med betydelig gjeldsbyrde, noen blir gjeldslaver resten av livet, sier Haakonsen.

Får ingen erstatning

Eiere og førere som vet at kjøretøyet de bruker ikke er forsikret får heller ingen erstatning dersom de selv blir påført personskade.

– Flere rettsavgjørelser viser at føreren i slike tilfeller ikke får utbetalt erstatning for egne skader og taper dermed store summer. Mange av sakene gjelder mopedførere, sier Haakonsen.

Regionale forskjeller

Svalbard har med sine 6,5 prosent rekorden når det gjelder andel uforsikrede motorvogner. Snøscootere utgjør rundt halvparten av de registrerte kjøretøyene på Svalbard. Det er et stort sprang ned til Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal som har de laveste lavest andelene, henholdsvis 2,6 og 2,7 prosent. Disse to fylkene utmerker seg samtidig ved at de i forhold til innbyggertallet ligger lavest også på trafikkskadestatistikken.

Verst og best

De ni fylkene Østfold, Hedmark, Buskerud, Vestfold, Telemark, Aust-Agder, Sør-Trøndelag, Finnmark og Svalbard utmerker seg som verstingfylker ved at de er dårligere enn gjennomsnittet både når det gjelder betaling av årsavgift og betaling av ansvarsforsikring.

- Motorvogneierne i disse fylkene har noe å lære av Sogn- og Fjordane og Møre- og Romsdal, som er klart best i klassen på begge områder, sier Haakonsen.