Hopp til innhold

Widerøe vurderer å kutte ruter

Widerøe vurderer kutt i rutenettet sitt etter å ha tapt penger på Dash 8 Q400-skandalen.

Dash-8-Q400
Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Torsdag ettermiddag ble det kjent at 230 ansatte i SAS Sverige får varsel om oppsigelse som en følge av at de har måttet sette sine Dash 8 Q400 på bakken.

Les også: Masseoppsigelser i SAS

I Norge er det kun Widerøe som har flydd med skandale-flyet, og de har måttet sette fire fly på bakken.

Les også: Widerøe rammes hardt

Men informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe sier at de foreløpig ikke kommer til å kvitte seg med ansatte.

Vil ikke si opp

- Vi har tatt av egen kapasitet for å dekke opp for flyene som ble tatt ut av trafikk. Vi har kunnet sette inn egne fly som var i ferd med å selges.

- Men dere taper vel penger på at disse flyene ikke blir solgt likevel?

- Ja, til en viss grad. Kapitalkostnadene er der, så det blir som å ha to biler og kun bruke den ene, sier Kongsteien.

Han sier at de utvilsomt vil se på 2007-tallene at Dash-skandalen har kostet.

Ruter kan bli kuttet

- Vi har ikke regnet på dette ennå, men første gang de ble satt på bakken kostet det oss 10 millioner kroner. Hvor mye vi totalt taper på dette kan jeg ikke anslå ennå. Mye avhenger av når vi får solgt Q400-flyene og hva vi eventuelt må gjøre med dem først, sier Kongsteien.

Han sier at de ikke har noen ambisjoner om å roe ned driften som følge av tapene de må ta. Men likevel kan det nå bli aktuelt å både kutte ut enkeltruter og senke frekvensen på enkelte ruter.

- Det er noen ruter vi kanskje må redusere på, og det kan også bli aktuelt å kutte helt ut enkelte ruter, sier Kongsteien, og legger til:

- I løpet av en ukes tid vil vi ha avklart detaljene i dette.