Hopp til innhold

Volvo V50 full av feil

Nesten annenhver Volvo V50 2006-modell har hatt feil som har ført til at bilen umiddelbart har måttet på verksted i løpet av bilens første år.

Volvo V50

Volvos V50 2006-modell kommer aller dårligst ut på Motormännens nybilstets i Sverige. Feilen skal imidlertid være rettet opp i 2007-modellen, som er avbildet her.

Foto: PAUL SANCYA / AP

Volvo topper dermed den svenske lista over nye biler med feil.

Nest verst er Volkswagen Passat, der 44 av 100 biler hadde store feil. Det kommer fram i en test som den svenske interesseorganisasjonen Motormännens Riksforbund står bak.

Testen er gjennomført blant over 16.000 bileiere som har kjøpt ny bil mellom oktober 2005 og mars 2006.

Sats på japanske biler

Mercedes B klasse, Citroen C5 och Peugeot 307 ligger også blant de fem verste modellene.

Dersom man vil unngå å sette bilen på verksted skal man satse på japanske biler. De har nemlig klart seg best i Motormännens tester de siste årene.

Dårligere snitt

Motormännens nybilstest er en av de større testene som gjennomføres på verdensbasis, og den har blitt gjennomført hvert år siden 1983 i Sverige. Gjenomsnittet for samtlige biler i årets test, som har blitt besvart av 16.547 nye bileiere etter et års kjøring, viser at 26 av 100 biler har blitt rammet av større feil som har ført til at bilen umiddelbart har måttet på verksted. I fjor var tallene 22 av 100.

Mindre feil, som er feil som har kunnet vente til neste verkstedservice, har økt til 65 av 100 biler, mot 56 av 100 i fjor.

Lengre tid

Antallet dager på verksted har også økt, fra en og en halv dag til 2, 29 dager. Volvo V50 topper også denne lista med 4,45 dager i snitt. Neste bil på lista er Volvo S60.

- Det er grunn til å være misfornøyd med resultatet. Utviklingen går i feil retning. Bileierne tvinges til å betale dyrt for dårligere kvalitet, sier teknisk ansvarlig Terje Eklund i Motormännens Riksförbund til svt.se.

- Teknikken må ta skylda

Tomas Nilson, pressesjef i Motormännens Riksforbund mener teknikken må ta mye av skylda for alle feilene.

- Generelt sett har nesten alle biler fått flere feil enn tidligere. Nye biler har blitt mye mer avanserte og fått mye mer feil. Teknikk er ikke lett å hanskes med. Som konsument kan man lure på om det er behov for all denne teknikken i bilene. Snart kan man ikke skifte en lyspære selv, på enkelte biler kan man faktisk ikke det. Den moderne måten å bygge biler på, er blitt svært dyr for konsumentene, sier Nilson til nrknyheter.no.

- Representativt også for Norge

Ifølge Norges Bilbransjeforbund er det ikke gjennomført en lignende test i Norge, men informasjonssjef Hallgeir Raknerud i KNA mener det er all grunn til å tro at tallen fra Sverige er representative også for Norge.

– Vi har stort sett samme kjøreforhold og likt klima, så det er liten grunn til å tro at slitasjer og feil skulle være noe spesielt annerledes her i landet. Vi merker en del pågang fra bileiere som har feil på nye biler, det dreier seg ofte om feil i all elektronikken som blir stappet inn dem. sier Raknerud.

- Et nordisk problem

Pressesjef Bo Lassen hos Volvo i Sverige sier seg enig med Raknerud.

 - Feilen i Volvo V50 dreier seg om et problem med en kontakt som ikke har vært tilstrekkelig beskyttet mot rust. Man kan godt kalle det et nordisk problem. Kontakten sitter i bilens såkalte ”A-stolpe” til venstre for føreren.

Det dreier seg om en elektronisk feil som har vært vanskelig å diagnostisere, og som har ført til en rekke andre signalfeil i bilens elektroniske system. Det har blant annet ført til startproblemer og feil med sentrallåsen, samt en rekke andre uventede og uforutsette feil. Vi har imidlertid funnet feilen og rettet den opp på 2007-modellen og dermed senere modeller, sier Lassen, som mener testen er dårlig nytt for Volvo.

-Vi kommer veldig dårlig ut av denne testen, og det er selvfølgelig trist for Volvo, men kundene kan vente seg kostnadsfrie reparasjoner på V50-modellen, sier Lassen.