I det MS Nordnorge seilte inn til siste anløp i Kirkenes etter fem døgns direktesendt fjernsyn fra skipet, er Hurtigutens kommunikasjonssjef Ragnar Norum naturlig nok over seg av begeistring.
Mediebegivenhet
– Dette er fantastisk. Jeg lurer på om det går an å komme seg ned på jorda igjen, sier Ragnar Norum til NRK.no.
Han takker NRK som har formidlet det han kaller verdens vakreste kyst på denne måten, og takker værgudene som også har spilt på lag.
– Det er lenge siden hele landet har samlet seg om en mediebegivenhet på denne måten, sier han.
Norum innrømmer at sendingen er meget god reklame for Hurtigruten, og at den har ført til en enorm pågang på bookingavdelingen og på selskapets nettsider.
LES:
LES: Slik ble finalen på det store TV-eventyret
LES: Dette er hjernene bak «Hurtigruten»
15 ganger så stor trafikk
– Vi har ikke noen offisielle tall ennå, men de siste dagene har det ringt i ett på bookingtelefonene som er døgnåpne. Vi har hatt minst 15 ganger så stor trafikk på våre nettsider. For å være ærlig så har sliter vi litt med serverne våre på grunn av den økte pågangen, men vi prøver så godt vi kan å ta unna for all trafikken, sier Norum.
Han forteller om stor økning i antall nett-treff også fra utlandet.
– Normalt er det daglig 500 treff fra USA. På søndag var det 3.800 amerikanske treff på sidene. Vi ser også økning i treff fra Frankrike, Storbritannia og Tyskland, sier Norum.
De fleste turistene som reiser med hurtigruta er utlendinger. Omlag halvparten av dem fra Tyskland. Kun 10 til 12 prosent er nordmenn. Norum tror det vil endre seg etter denne reisen.
LES:
– Økt nordmenns kunnskap
– Dette vil få betydning for oss i lang tid fremover. Programmet har også vært en god Norges-reklame, har økt nordmenns kunnskap om vår egen kyst nordover. Vi håper selvfølgelig at flere nordmenn skal oppdage den fantastiske naturen og ta del i de eksotiske opplevelsene som finnes i vårt egen land, sier kommunikasjonssjefen.
– Det at det faktisk bor folk langs hele denne fantastiske kystnaturen er unikt for Norge, legger han til.
- LES:
- LES:
- LES:
Stolte ansatte
Norum forteller at de ansatte i Hurtigruten er veldig stolte av jobben sin, og legger til at det ikke er unormalt at både besetning og reisende er ut på dekk og vinker til møtende skip og anløpshavner.
– Den store forskjellen er at det i disse dagene har vært mye mer folk overalt enn det det vanligvis er, sier Norum.
Han legger til at denne uka har vært en gigantisk opptur for selskapet som har gjennomgått en snuperasjon de siste to årene.
Hurtigrutesendingen har trukket over 2,6 millioner nordmenn til TV-skjermen.
Siden starten i Bergen sist torsdag, har nordmenn strømmet ut på brygger, nes, holmer og skjær. En armada av småbåter har avløst hverandre, og enhver anløpshavn med respekt for seg selv har mønstret korps og kor for å møte MS Nordnorge og passasjerer og mannskap om bord.