Innbyggerne i de fem fylkene Rogaland, Hordaland, Østfold, Hedmark og Nordland har til nå risikert en skyhøy telefonregning fordi Nav i disse fylkene har hatt et 815-nummer.
- Les også:
Det blir det nå slutt på.
Én kø
– Vi lager et felles nummer for hele landet. Det blir et vanlig åtte-sifret nummer, sier Terje Wagelid, seniorrådgiver i Nav.
Dagens «815-fylker» går over på det nye nummeret om et par uker. For brukerne i de fylkene blir det dermed langt billigere å ringe Nav. For brukere i resten av fylkene, innebærer overgangen ingen prisendring.
Ifølge Nav kommer det inn rundt 10 millioner samtaler til etaten årlig. Fordelen med ett felles telefonnummer, er at brukerne havner i én kø, sier Wagelid.
– Da kommer brukerne til første ledige saksbehandler hvor som helst i landet. Slik skal vi motta henvendelsene mer effektivt, sier han til NRK.
– Hele tanken med Nav-reformen var at brukerne skulle kunne gå til én dør. Det har hatt sine problemer. Ser dere noen risiko ved innføring av ett felles nummer, én telefonkø?
– Når nye tekniske løsninger settes i drift, er det alltid en risiko forbundet med dette. Løsningen er satt i drift for ett fylke, Oppland, og så langt har det fungert veldig bra. Vi venter at det skal fungere når vi kobler på flere fylkes også, men får vi tekniske problemer, går vi tilbake til tidligere løsning, sier Wagelid.
– 61 prosent får svar innen 30 sekunder
Navs mål er at 70 prosent av henvendelsene til etaten skal besvares innen 30 sekunder. Hittil i år har 61 prosent av de som har ringt Nav, fått svar innen denne tidsfristen, opplyser Nav.
I løpet av 2012 vil alle landets fylker være omfattet av det nye telefonnummeret. Nummeret kan du etter hvert finne på Nav.no eller ved å ringe det nummeret som brukes i ditt fylke i dag.
– Grunnen til at det blir et «vanlig» åtte-sifret nummer, og ikke et gratis 800-nummer, er at slike numre bare er gratis dersom man ringer fra fasttelefon. Ringer man fra mobiltelefon, er det opp til leverandøren å sette prisen, og prisene for å ringe 800-numre varierer veldig, sier Wagelid.
– I og med at antall abonnementer med fasttelefon går så kraftig ned, og stadig flere av våre brukere har mobiltelefon, valgte vi et «vanlig» nummer. Det blir den rimeligste løsningen for alle.