Hopp til innhold

Vil bruke 20 milliarder på togsikkerhet innen 2030

Jernbaneverket vil bygge et nytt trafikkontrollsystem for bedre sikkerhet og punktlighet innen 2030. Men Norsk Lokomotivmannsforbund mener det er altfor lenge å vente.

Signalanlegg ved Oslo S

NYE SIGNALER: Med et nytt trafikkontrollsystem kan slike tradisjonelle signalanlegg forsvinne fra jernbanen i Norge. Det vil koste.

Foto: Morten Holm / Scanpix

Togulykken utenfor den belgiske hovedstaden Brussel i går skyldtes kanskje at et tog kjørte mot rødt lys .

I Norge har myndighetene satset på utbygging av et system for automatisk togstopp (ATC, se faktaboks) de siste årene, for å unngå kjøring på rødt lys. Likevel mener flere at nye togulykker kan skje .

For å ta sikkerheten til neste nivå vil Jernbaneverket bygge ut European Rail Traffic Management System (ERTMS), et felles europeisk system for trafikkontroll, på alle jernbanestrekninger i Norge. Men tiltaket vil bli dyrt, og det vil ta tid.

- Politikerne har ikke vedtatt å bruke penger på et slikt system, men Jernbaneverket vil spille det inn i arbeidet med neste Nasjonal transportplan (NTP), opplyser informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket.

15-20 milliarder

Det vil koste mellom 15 og 20 milliarder kroner å bygge ut ERTMS på alle landets jernbanelinjer, etter dagens beregninger, ifølge ERTMS-koordinator Geir Hansen i Jernbaneverket.

- Vi bygger et ERTMS-testanlegg på Østfoldbanens Østre linje. Dette åpner i 2014. Ambisjonen videre er å bygge ut alle strekninger i Norge mellom 2015 og 2030, forteller Hansen.

Jan Even Nystad i Norsk lokomotivmandsforbund sitter i en europeisk ekspertgruppe for ERTMS.

- Med ERTMS kan du være nær 100 prosent sikker på at ulykker ikke skjer. I tillegg vil det bli færre forsinkelser, fordi du kan fjerne 95 til 99 prosent av signalanleggene du ser langs jernbanelinjene i dag. Det blir altså mindre risiko for feil, forklarer Nystad.

- Altfor lenge å vente

Han mener likevel utbyggingen både kan og bør skje langt raskere.

- Det er altfor lenge å vente. 2020 hadde vært en langt bedre frist. Det er fullt mulig å få ferdig utbyggingen til da, men dette er selvsagt snakk om bevilgninger, sier Nystad.

Han viser til at Danmark bygger ut ERTMS for fullt.

- Danskene bygger ut mye nå, og over alt. Men det koster, det er enorme beløp. Der har politikerne vært villig til å satse, mener Nystad, og legger til:

- Det virker heldigvis som om de norske politikerne også er i ferd med å våkne.

Sikkerhet langs jernbanen
Foto: Ill.: Jernbaneverket

AKTUELT NÅ