utenfor den belgiske hovedstaden Brussel i går skyldtes kanskje at et tog .
I Norge har myndighetene satset på utbygging av et system for automatisk togstopp (ATC, se faktaboks) de siste årene, for å unngå kjøring på rødt lys. Likevel mener flere at
.For å ta sikkerheten til neste nivå vil Jernbaneverket bygge ut European Rail Traffic Management System (ERTMS), et felles europeisk system for trafikkontroll, på alle jernbanestrekninger i Norge. Men tiltaket vil bli dyrt, og det vil ta tid.
- Politikerne har ikke vedtatt å bruke penger på et slikt system, men Jernbaneverket vil spille det inn i arbeidet med neste Nasjonal transportplan (NTP), opplyser informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket.
15-20 milliarder
Det vil koste mellom 15 og 20 milliarder kroner å bygge ut ERTMS på alle landets jernbanelinjer, etter dagens beregninger, ifølge ERTMS-koordinator Geir Hansen i Jernbaneverket.
- Vi bygger et ERTMS-testanlegg på Østfoldbanens Østre linje. Dette åpner i 2014. Ambisjonen videre er å bygge ut alle strekninger i Norge mellom 2015 og 2030, forteller Hansen.
Jan Even Nystad i Norsk lokomotivmandsforbund sitter i en europeisk ekspertgruppe for ERTMS.
- Med ERTMS kan du være nær 100 prosent sikker på at ulykker ikke skjer. I tillegg vil det bli færre forsinkelser, fordi du kan fjerne 95 til 99 prosent av signalanleggene du ser langs jernbanelinjene i dag. Det blir altså mindre risiko for feil, forklarer Nystad.
- Altfor lenge å vente
Han mener likevel utbyggingen både kan og bør skje langt raskere.
- Det er altfor lenge å vente. 2020 hadde vært en langt bedre frist. Det er fullt mulig å få ferdig utbyggingen til da, men dette er selvsagt snakk om bevilgninger, sier Nystad.
Han viser til at Danmark bygger ut ERTMS for fullt.
- Danskene bygger ut mye nå, og over alt. Men det koster, det er enorme beløp. Der har politikerne vært villig til å satse, mener Nystad, og legger til:
- Det virker heldigvis som om de norske politikerne også er i ferd med å våkne.