Hopp til innhold

Frykter at litteratur blir borte

Flere kjente forfattere frykter framtiden for norsk samtidslitteratur, i et liberalt bokmarked.

Roy Jacobsen, Anne Oterholm, Vigdis Hjorth, Per Petterson

Vigdis Hjorth, Anne Oterholm, Roy Jacobsen og Per Petterson står sammen for bokens framtid.

Foto: Knut Falch/Geir Vestad/Bokprogrammet/Berit Roald

I et innlegg i Dagens Næringsliv skriver de fire forfatterne Anne Oterholm, Roy Jacobsen, Vigdis Hjorth og Per Petterson at de er redde for en liberalisering av bokmarkedet her i landet. De frykter at Norge får mindre mangfold av forfattere og litteratur, og at samfunnet dermed blir fattigere. Det er usikkerheten rundt den nye bokloven som ligger bak engstelsen.

Frykter at de blir ofret

«Ved en liberalisering av bokmarkedet er forfatterne, og dermed den norske samtidslitteraturen, de første som ofres» skriver de i innlegget. Forfatterne viser blant annet til situasjonen i Danmark, hvor bibliotekene kutter innkjøpsbudsjettene, og hvor de fullassorterte bokhandlene forsvinner.

De frykter at store deler av litteraturen i Norge blir for kun de spesielt interesserte. Forfatterne tror ikke at forleggerne i Norge vil opptre mer idealistisk enn sine danske kolleger.

I dag er bokbransjen fritatt fra konkurranselovgivningen gjennom bokavtalen. Dersom dagens fastprisordning blir fjernet, blir resultatet i første omgang billigere bøker for kjøperne.

Bestselgere som lokkevare

Gyldendal Norsk Forlag mener at det fortsatt vil trenges bokhandlere som er sterke på andre ting enn selve prisen på bøkene, ifølge informasjonssjef Bjarne Buset.

– Risikerer vi at fullassorterte bokhandlere blir borte, hvis det satses mest på bestselgere, slik som i Danmark?

– Det er dette som har vært hovedargumentet for fastprisregimer både i Europa og her hjemme. Det trengs dedikerte bokhandlere som konkurrerer på andre ting enn pris, altså informasjon, tilgjengelighet og rådgivning. Aktører som ikke bidrar i dette bør ikke kunne dumpe prisene og bruke bestselgere som lokkevare, sier Bjarne Buset.

Buset mener konsekvensen av dette fort blir at de som tilbyr hele bredden, mister fortjenesten på bestselgerne og dermed hele grunnlaget for å holde det gående.

– Det er dette økonomene kaller "gratispassasjer-problemet", sier han.

– Mangfoldet truet

– Har forfatterne grunn til å være bekymret for bok-mangfoldet i fremtiden?

– Evalueringene som er gjort av norsk bokbransje i det siste konkluderer med at rådende bokpolitikk virker som den skal og stimulerer til mangfold, kvalitet og tilgjengelighet. Samtidig har flere økonomer levert solide, faglige forklaringer på hvorfor fastpris er et godt virkemiddel til å stimulere bokproduksjonen. Til sammen gjør dette at svaret blir enkelt: Ja, vi tror at en eventuell overgang til et friprisregime vil true mangfoldet, sier Bjarne Buset.

Buset mener at Norge kan beholde mangfoldet av forfattere og litteratur, med en ny boklov, og viser til økonomene Espen R. Moen og Christian Riis .

– Økonomene sier at fastpris både kan effektivisere bransjen, stimulere til kvalitetsproduksjon og sikre lavere priser. Det er "Rene kinderegget" ifølge BI-økonomene Riis og Moen.

Gyldendal Norsk Forlag mener at fastpris ikke betyr at forlagene avtaler noe seg imellom.

– De konkurrerer tvert imot knallhardt på pris – bare at salgsleddet ikke kan starte priskrig seg imellom på en og samme bok i en begrenset periode, altså i utgivelsesåret og fram til 1. mai året etter.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB