Anmeldt av Sindre Hovdenakk
Hør mer i Bok i P2 kl. 17.03 og 23.03:
Men jeg kan love en ganske artig og tidvis lærerik leseropplevelse, der man altså kan risikere å stille seg selv en rekke interessante spørsmål underveis. Takket være en åpenhjertig og sjenerøs Dagsland, og en selvironisk undrende forfatter.
Boken 'Nesten frelst av Sigvart Dagsland' er utgitt på Det Norske Samlaget.
Foto: SamlagetFortid i TenSing
Vestlandsjenta Olaug Nilssen har en fortid som TenSing-medlem, og kunne alene av den grunn ikke unngå å få et nært forhold til Sigvart Dagslands musikk og tekster gjennom oppveksten.
Dagsland var noe av en superstjerne i det kristne, norske ungdomsmiljøet på 80- og 90-tallet. Bra utseende, flott stemme og meningsfulle tekster gjorde at han tiltrakk seg interesse på flere plan.
”Nesten frelst av Sigvart Dagsland”, har Olaug Nilssen kalt boken sin. I det ligger det ikke bare en personlig tiltrekning, men også et ønske om å trenge inn i og forstå den særegne kristentroen som han representerer.
Olaug Nilssen kan godt tenke seg å bli frelst på samme måte som Sigvart Dagsland. I hvert fall bruker hun det som et litt kokett utgangspunkt for å stille ham en rekke kritiske spørsmål omkring tekstforståelse. Både når det gjelder hans egne tekster, og tekstene fra bibelen.
Trend i tiden
Sigvart Dagslands tro kan vel best beskrives som en ytterst tolerant form for forkynnelseskristendom. Der inkludering av alle er blant de viktigste komponentene.
Slik avspeiler Dagslands holdninger en ganske utbredt tendens i vår tid. Nemlig behovet for å ha en trostilknytning, uten at man dermed vil forplikte seg til en bokstavtro tolkning av bibelen.
Les også:
Det er for øvrig interessant å notere seg at det bare er kvinnelige Dagsland-fans Nilssen har fått i tale. Det kan vel bety at det er reelle kjønnsforskjeller i vår tilnærming til tro og tvil.
Uansett hvor mange ganger Olaug Nilssen vrir og vender på spørsmålene sine, så tviholder Dagsland på sin rett til å velge en helt personlig inngang til Gud. Han er først og fremst sanger og musiker. Et fritt menneske, som også tar med seg denne friheten i møtet med kristendommen. Han er ”fundamentalistisk konfronterende”, som det står i boken.
Fan og biograf
Det er alltid spennende å lese om hvor stor innflytelse en artist og tekstene hans kan ha på unge mennesker. Olaug Nilssen er fullt klar over at hun skal utføre en krevende balansegang mellom å være fan og være kritisk biograf.
Mer om:
Hun løser oppgaven med stor sikkerhet. Ikke minst er hun flink til å la flere stemmer flyte sammen, uten at det virker kunstig. Foruten seg selv og Dagsland, bruker hun blant annet Erik Hillestad, Bjørn Eidsvåg og selvsagt Karoline Krüger til å fortelle historien om Sigvart Dagsland.
Sigvart Dagsland er nok, som kunstnere flest, både selvopptatt og til tider selvhøytidelig. Men det viktigste bildet som står igjen er bildet av en kunstner som insisterer på at integriteten er det viktigste. Enten det er i møte med kirken, med platekjøperne eller nå med bokleserne.
Se video: