Hopp til innhold

Til kamp mot reklame på NRK.no

Høyre mener det er unaturlig at NRK viser reklame på nettet. Nå fremmer de et lovforslag for å fjerne reklameannonsene på NRK.no.

Olemic Thommessen vil fjerne reklamen på NRK.no

Kulturpolitisk talsmann i Høyre, Olemic Thommessen vil ha bort annonser fra NRK.no

Foto: Scanpix/NRK.no

Stortingsrepresentantene fra Høyre legger fram et lovforslag for å stanse NRKs reklameinntekter på internett. Til Dagens Næringsliv sier Olemic Thommessen, medlem av familie- og kulturkomiteen (H) at NRKs reklameforbud også bør gjelde nettområdet.

– Dette er en sak som blir trukket frem av flere mediebedrifter og organisasjoner. Overgangen til digital plattform er et faktum og det blir veldig kunstig om NRK med lisensen i ryggen skal kunne bygge seg opp som en stor markedsaktør, og spise av det markedet de kommersielle mediebedriftene skal leve av, mener Olemic Thommessen.

I forhold til NRKs lisensinntekter på 4,3 milliarder kroner i året, er reklameinntektene fra NRK.no foreløpig små. De årlige inntektene er på 10-20-millioner kroner, men situasjonen kan endre seg.

Kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas

Kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas

Foto: NRK

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas sier at NRKs virksomhet i dag er avhengig av reklameinntektene fra nettet og er ikke glad for forslaget.

– Jeg skulle ønske at politikerne ikke endret rammevilkårene til NRK, så ofte vi fikk jo nye rammevilkår for to år siden, i fjor kom ønsket om å endre valgplakaten, og nå dette. Som alle andre virksomheter, trenger vi stabile rammevilkår, sier Kringkastingssjefen

– Regjeringen har utelatt NRK

Regjeringen har satt ned flere utvalg som skal se på ulike mediepolitiske utfordringer, men NRKs rolle i mediemarkedet er ikke med i mandatet til noen av disse, påpeker Olemic Thommessen.

..NRK er i kraft av sin tyngde som offentlig allmennkringkaster og som lisensfinansiert aktør med stor forutsigbarhet i sin finansiering, en sterk aktør i et kommersielt marked, og må tas med i betraktningen hva angår generelle vurderinger om mediesektorenes økonomiske fundament.

fra Høyres lovforslag / Dagens Næringsliv

– Egne regler for nettet

– NRK.no har vært definert som noe som ligger utenfor kjernevirksomheten i NRK, derfor har man litt lettere kunnet lage litt andre regler for nettsidene, sier Halvar Moe, 1. amanuensis ved institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitet i Bergen til NRK.

Sjefredaktør i VG-Nett Espen Egil Hansen sier til programmet «Kurer» at NRK skaper et prispress og ødelegger for de andre mediene.

– NRK er ikke avhengig inntektene, derfor behøver de ikke å opprette de samme annonseprisene som andre. Dermed undergraver de annonsemarkedet, sier Hansen.

– NRK-millionene betyr lite

Hans-Tore Bjerkaas avviser derimot at NRK holder kunstig lave priser for annonser og reklamekampanjer på NRK.no

– Det er ikke tilfelle at NRK forrykker konkurransen i annonsemarkedet, sier Hans Tore Bjerkaas.

– Det er ikke NRK.no-millionene som vil gjøre en forskjell for internettreklame i Norge. Den store utfordringen for alle norske nett-medier er at de store internasjonale aktørene drar av gårde med de store beløpene.

Kulturstrøm

  • Norsk politi er på plass i Malmö – kjem frå Oslo Politidistrikt

    Eurovision-veka i Malmö er i gang, og norsk politi er på plass.

    Politidirektoratet vil ikkje seie kor mange frå norsk politi som skal hjelpe svensk politi.

    – Vi går ikkje ut med det eksakte talet på personar som skal delta, men kan stadfeste at personellet kjem frå Oslo Politidistrikt som har god kompetanse på denne typen oppdrag, skriv seksjonssjef Torgeir Haugen i ein e-post til NRK.

    I Sverige er arrangementet sett på som ein «nationell särskild händelse», som betyr eit stort politioppbod frå heile Sverige og nabolanda.

    Det er vente store demonstrasjonar i byen denne veka.

  • Nintendo varsler ny konsoll i år

    Det japanske spillselskapet Nintendo varsler at arvtakeren til deres spillkonsoll Switch vil bli presentert innen utgangen av selskapets regnskapsår, melder nyhetsbyrået AFP.

    Nintendo Switch er selskapets mestselgende konsoll noensinne. I desember 2023 var det solgt 139 millioner eksemplarer på verdensbasis.