Hopp til innhold

Tidenes øvelse - skal strø popcorn over Oslofjorden

– Dette er den største krisehåndteringsøvelsen noen sinne i Norge, sier prosjektleder Per Øyvind Semb.

Viker

Utenfor Hvaler er det øvelsen finner sted.

Foto: Tobias S. Martinsen / NRK

Skjærhalden, Hvaler

Her på Skjærhalden på Hvaler skal det simuleres et mottak for døde og skadede.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX
Godafoss

Det islandske skipet Godafoss grunnstøtte i Oslofjorden i februar.

Foto: Kystverket

Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredksp DSB som står bak den felles-Nordiske øvelsen som går over to dager i Oslofjorden.

Popcorn skal simulere olje

– Omlag 3.000 mennesker er involvert i gjennomføring, planlegging og etterarbeid for å få denne samnordiske øvelsen i havn, sier prosjektleder Per Øyvind Semb i DSB.

Av de skal 840 være markører, det skal være med ti luftfartøy fra både Danmark, Sverige, Finland, og Norge. Omlag 35 båter blir med.

– Det vil blant annet være to kystvaktfartøy der ute. Det er et stort team i sving bare til sminking av markører. Det skal være så ekte som mulig og opp til en time beregner vi for å sminke de hardest skadde, sier prosjektlederen.

Mottakssteder for skadde og døde kommer til å bli opprettet på Skjærhalden på Hvaler, i Strömstad, og på Revet i Larvik.

Scenarioet er at Color Lines båt «Bohus», mellom Strömstad og Sandefjord, kolliderer med tankbåten «Oslotank» utenfor Hvaler klokken 10.50 onsdag formiddag.

Det blir både brann og oljeutslipp. Oljeutslippet skal simuleres med store mengder popcorn.

– Selve øvelsen starter med at vi simulerer kollisjonen. Det vil bryte ut en simulert brann i ferga, mange passasjerer blir skadd, og de skal evakueres fra skipet med helikopter.

– Samtidig skal det skje et simulert oljeutslipp. Kystverket vil bli varslet og komme med sine fartøy for å bistå for å få rensket opp oljen, i form av popcorn. Så på et tidspunkt vil det være både en redningsaksjon og en oljeopprenskingsoperasjon, forklarer Semb i DSB til NRK.no.

– Vil merkes godt

Kystverket, helsevesenet, brannvesenet, Sivilforsvaret, forsvaret, kommuner, frivillige og fylkesmannsembetene deltar på øvelsen ved siden av bidragene fra Sverige, Danmark og Finland.

Og øvelsen vil merkes godt for publikum.

– Publikum vil kunne merke stor helikopter- og ambulansetrafikk onsdag.

– For Hvaler og Fredrikstads del kommer hovedtyngden av ambulansetrafikk mellom Sjærhalden og Fredrikstad like etter rushtrafikken onsdag ettermiddag, mens hovedtyngden i Larvik vil komme etter klokken 18 på kvelden, sier Semb.

Torsdag avsluttes altså det hele.

Les:I øvelsen SkagEx 11 skal samfunnets evne og kapasitet til å håndtere store skipsulykker på tvers av landegrenser testes.

– Sverige og Danmark bidrar betydelig

Jon A. Lea

DSB-direktør Jon A. Lea.

Foto: Kai Myhre / DBS

Den omfattende øvelsen har lagt beslag på betydelige resurser og DSB får en million euro i hjelp fra EU. Men den er viktig mener DSB.

– Vi må øve for at samfunnet skal være best mulig forberedt på å håndtere skipsulykker der menneskeliv, miljø og materiell står i fare, sier DSB-direktør Jon A. Lea, som er øvingsleder for SkagEx 11.

– Sverige og Danmark bidrar også med betydelige ressurser i øvelsen, og Finland bidrar med Redningsinnsats til sjøs lag (RITS), skriver DSB.

Det er sterkt økende trafikk i hele Skagerak-bassenget, økende bekymring for ulykker, og sårbare rekreasjonsområder for store befolkningsgrupper som er bakgrunnen for øvelsen.

Øvelsen har vært planlagt over svært lang tid - lenge før det islandske tankskipet Godafoss gikk på grunn, nettopp utenfor Hvaler.