Hopp til innhold

Stor manko på hvilesteder for yrkessjåførene

Det er kun to godkjente døgnhvileplasser langs hele E6 fra Svinesund i sør til Kirkenes i nord.

Lastebiler

Yrkessjåførene er nødt til å hvile på steder det ikke er tillatt, forteller lastebilsjåfør Roar Andersen.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

Det er et svært strengt regelverk som regulerer kjøre- og hviletiden for yrkessjåførene på norske veier.

Sjåførene kan ikke kjøre for lenge i ett strekk uten hvile - det kan i så fall medføre en streng reaksjon fra myndighetene.

LES: Åtte av ti tar ikke nok pauser

– ikke mange valg

Men, det er ikke bare lett for tungtransportsjåfører å følge hvile-reglene på norske veier.

I hele Norge finnes det nemlig kun ti godkjente døgnhvileplasser - alle på Vest- eller Østlandet.

Langs hele E6 fra Svinesund i sør til Kirkenes i nord er det bare to godkjente døgnhvileplasser - og begge disse ligger i Østfold.

Det fører til at yrkessjåførene hvile på steder det ikke er tillatt, forteller lastebilsjåfør Roar Andersen.

– Man har ikke mange valg og er nødt til å stoppe når du har en sjanse. Det blir gjerne der du laster eller losser eller ved en bensinstasjon, sier Andersen til NRK.no.

– Uholdbare tilstander

Fylkesleder Erik Graarud i Norges Lastebileierforbund i Østfold er ikke særlig imponert over tilbudet.

– Det er rett og slett uholdbare tilstander, slår han fast.

Rette myndighet for å tilrettelegge for hvileplassene er Vegdirektoratet.

De sier imidlertid at det er er regionene i vegvesenet som har ansvaret for å planlegge i sitt område.

Samtidig er det direktoratet som har det overordna ansvaret. Der fremholdes det at man prioriterer saken, men at det tar tid å skaffe egnede plasser og at de i tillegg er avhengige av et privat initiativ. Ifølge direktoratet finnes det midler gjennom Nasjonal Transportplan dersom det søkes om tilskudd.

Avhengige av private aktører

I Østfold jobber Senterpartiets Per Inge Bjerknes for å bedre forholdene.

Han poengterer at slike døgnhvileplasser krever et samarbeid mellom offentlige myndigheter og private aktører.

– Samferdselsmyndighetene må ta hovedansvaret, men vi trenger også et samspill med private aktører som kan drifte disse plassene, sier Bjerknes.

På Svinesund har man fått til nettopp det. Mellom to og tre tusen trailere kommer på E6 inn over Svinesund i døgnet.

Der ønsker Asbjørn Langnes alle sjåførene velkommen til å ta hvilen sin på hans sted ved Svinesundsparken. Den siste tida har han oppgradert tilbudet på stedet.

– Jeg har stor tro på parkens framtid, sier han til NRK.no.