Svensk politi opplyser i dag at samtlige fem av de norske offiserene som omkom da et Hercules-fly styrtet i fjellet Kebnekaise 15. mars er identifisert.
– Målet vårt har vært at de pårørende skulle få hjem sine familiemedlemmer. Nå gjør vi oss klar til å avslutte vår jobb på havaristedet i Kebnkaise. Fremdeles gjenstår det flere ukers analysearbeid for rettsmedisinerne før vi er helt klar, sier sjefen for Norrbotten-politiets identifiseringsgruppe Urban Johansson.
For en ukes tid siden ble to av de omkomne identifisert, og identifiseringen av de øvrige ble avsluttet tirsdag. Identifiseringen er gjort ved hjelp av DNA, og de pårørende er varslet av norske myndigheter.
Styrtet under militærøvelse
Det norske Hercules-flyet «Siv» var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige da det styrtet inn i Kebnekaise i forbindelse med et transportoppdrag under militærøvelsen Cold Response torsdag 15. mars.
Hele besetningen på fem omkom da flyet styrtet i fjellveggen.
De fem norske offiserene som nå er identifisert er kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo, oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo, kaptein Bjørn Yngvar Haug (40) fra Ullensaker, kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo og kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo.
– En del av prosessen
Det norske Forsvaret er lettet over at samtlige fem nå er identifisert.
– Dette er en del av prosessen, og noe som har pågått parallelt med arbeidet til den svenske havarikommisjonen, sier kommunikasjonssjef John Espen Lien i Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOHK).
– Vi er glad for at det har vært mulig å finne alle sammen. De pårørende har nå fått en endelig beskjed om at deres kjære er omkommet.
Det er foreløpig usikkert når de forulykkede offiserene kommer hjem til Norge. Det vil ikke bli holdt en ny minneseremoni nå som alle fem er identifisert.
– Vi hadde en minneseremoni på Gardermoen en uke etter ulykka. Foreløpig er det det som er i Forsvarets regi, sier Lien til NRK.no.
– Tung jobb
Det er svensk politi som har hatt den tunge jobben med å finn levningene etter de fem norske offiserene. Mangel på utstyr og nødvendig opplæring har i tillegg til uværet har komplisert letearbeidet.
- Les også:
- Les også:
Vrakdelene som hittil er samlet inn utgjør rundt 20 prosent av det 40 tonn tunge flyet. Flyet blir fraktet til en hangar i Kiruna, der flydelene systematisk blir vasket og sortert av den svenske havarikommisjonen.
Gjør nye funn hver dag
Granskingen av ulykken ledes av den svenske havarikommisjonen. Arbeidet med å registrere flydeler pågår for fullt. Det pågår fortsatt omfattende arbeid ved ulykkesstedet. Over 70 personer er nå involvert i arbeidet.
- Les også:
- Les også:
Havarikommisjonen fortsetter arbeidet fram til 13. april. fredag skal den svenske Havarikommisjonen vurdere hvor lenge søkearbeidet skal pågå.