Hopp til innhold

- Viktigst at Hurtigruten består

Politikerne langs kysten støtter Hurtigrutens forslag om å selge hurtigbåt- , buss og fergevirksomheten for å bedre økonomien i selskapet.

M/S "Skogøy" M/S "Stetind"

KAN BLI SOLGT: M/S 'Skogøy' og M/S 'Stetind'.

Foto: Malvin Eriksen

- Bedriftsøkonomisk er det helt nødvendig å gjøre slike grep for å styrke det som er selve merkevaren, nemlig Hurtigruten, sier Kystparti-ordfører Roy Waage i Skjervøy kommune.

- Må berge alle anløp

Administrerende direktør i Hurtigruten ASA, Olav Fjell, gikk i går inn for å selge unna både buss-, reiseliv-, ferge og hurtigbåtdrifta til selskapet.

Les: Vil selje buss, ferjer og hurtigbåter

Dette skal kunne styrke selskapet, som sliter med galopperende renteutgifter etter kjøp av flere nye skip på til sammen over tre milliarder kroner.

Ordførerne mener et salg kan være med på å styrke selskapet, men også sikre at den beholder dagens anløpsmønster. Derfor vil Waage samle ordførerne i de 35 kommunene som har Hurtigruteanløp til felles kamp for å beholde sjøruta som kalles riksvei nummer én.

Les: - Må nok kutte anløp

MS Polarlys

ØK SUBSIDIENE: Andøy-ordfører Jonni Helge Solsvik fra Høyre vil ha støtte på nivå med det Widerøe får for å fly på kortbanenettet.

Foto: Atle Markeng / NRK

- Øk subsidiene

En av dem er Andøy-ordfører Jonni Helge Solsvik. Høyre-mannen mener Staten må komme sterkere på banen enn i dag, og sponse Hurtigruten slik man sponser lokale flyruter.

- Dersom alternativet er at man kutter anløp langs kysten vil det ha store konsekvenser også for staten, sier Høyre-ordfører Solsvik til NRK.

Hurtigruten ASA er ikke bare Nord-Norges største virksomhet, men også Norges tredje største reiselivskonsern. Selskapet driver 11 hurtigruteskip langs norskekysten, samt 54 ferge- og hurtigbåtruter i Nordland, Troms og på Sunnmøre.

FrP: - Bør selge

Fusjonen mellom rederiene TFDS og OVDS i 2006 har ikke berget økonomien i Hurtigruten, tvert i mot. Selskapets verdi er nesten halvert i løpet av et år. Selskapet har de tre siste årene gått med 600 millioner kroner i underskudd og har gigantisk gjeld. Dette på tross av at aksjonærene ble lovet et selskap som skulle være i balanse i 2007 dersom det ble noe av fusjonen.

Det er vinterbelegget på hurtigruten som er hovedproblemet for selskapet, der de går med store skip halvfull av passasjerer. Men også drift av hurtigbåter og fylkesvegferger gir betydelige underskudd. Da er det et fornuftig grep å selge unne denne virksomheten, mener også stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (FrP):

- Det belaster selskapet dersom de går med underskudd, og ved å selge unna får de konsetrere seg om det viktigste. Dette er det eneste som hjelper, sier Svendsen.

- Trist situasjon

- Det pågår nå forhandlinger mellom Hurtigruten ASA og Staten, men det er for tidlig å si hvor mye penger som eventuelt er å hente her. Det sier stortingsrepresentant Tor-Arne Strøm fra Arbeiderpartiet.

Foreløpig har han ingen annen kommentar enn at det er trist at Hustigruten ASA ikke har maktet å bedre økonomien sin.