Det ferjefrie stamvegsambandet skal knytte sammen Romsdal og Sunnmøre via Aukra og Midsund.
Vil ha vekk ferjene
- Når vi nå har fått Vågetunnelen og Tresfjordbrua inn i Nasjonal transportplan må Møreaksen få full oppmerksomhet fremover. Vi må binde byene sammen. Vi må ha kortere pendletid og vi må slippe ferjene over Romsdalsfjorden, sier Ytreberg.
Møreaksen først
Møreaksen har vært en av Torill Ytreberg sine fanesaker i flere år. Ferjefrie samband er fremtiden mener hun. Og det er Møreaksen som topper listen. Et samband som vil binde sammen Romsdal og Sunnmøre. Kostnadene er skyhøye, men den samfunnsøkonomiske gevinsten er stor. Og det er særlig to fordeler: Ferjefritt betyr raskere varetransport. Og det betyr at flere mennesker kan bo ett sted og jobbe et annet.
Utfordrer politikerne
Torill Ytreberg mener det er på tide å utfordre politikerne for å få på plass Møreaksen.
- Dette må på plass. Vi kan ikke holde på slik vi har gjort i årevis og være avhengige av ferjer. Den tid er forbi, nå vi vi videre, sier Yttreberg til NRK Møre og Romsdal.
Dyrt og krevende
Å bygge veg er et langt lerret å bleke, jo dyrere jo mer krevende, og Møreaksen vil koste flere milliarder kroner. Kreative løsninger som å øke fergesubsidier og lån med rentekompensasjon vil kunne øke sjansene for denne typen vegprosjekter. Men det kommer ikke av seg selv, politikerne må trykke på, sier Torill Ytreberg. Hun mener det har vært jobbet godt her i fylket.
- Etter at fylket satte ned arbeidsgrupper som arbeider med fjordkryssingene, så har dette fått fart på seg. Det fylket har gjort som pådriver har vært viktig, sier Torill Ytreberg.