Norsk Tipping liker dårlig at Googles telefon har en logo som er til forveksling lik tippekrysset. I logoen til smarttelefonen Nexus One, er x-en en slankere variant av tippekrysset. Norsk Tipping mener at dette er en varemerkekrenkelse.
Konflikten er under behandling i Patentstyret nå.
- Norsk Tipping vil at norske forbrukere på mobiltelefon skal koble tippekrysset til Norsk Tippings tjenester, sier Haakon Thue Lie i selskapet Leogriff som jobber for Norsk Tipping til DN.no.
Strid om X-en
Han forklarer at det ikke er hele logoen man reagerer på, men bruken av X-en alene. Når man slår på en Googletelefon Nexus One er det denne X-en som først vises.
Det er heller ikke all bruk av logoen som er problemet, men bruk som kan forveksles med Norsk Tippings spill til mobiltelefon.
Dermed sa Norsk Tipping fra til Google at dette ville de ikke finne seg i. Men det var ikke bare det de gjorde, understreker Googles advokater. Konflikten ble en varemerkesak først da Norsk Tipping sendte inn en ny registrering av tippekrysset til Patenstyret.
- Vi mener at Googles bruk av Nexus One-logoen ikke krenker Norsk Tippings varemerkerettigheter, sier advokat Knut Glad i Føyen Advokatfirma på vegne av Google, og legger raskt til:
- Vi registrerer at Norsk Tipping, samtidig som de protesterte på Googles bruk av Nexus One-logoen, innga en ny varemerkesøknad hvor tippekryss-logen var endret og gjort mer lik Nexus One-logoen.
Endret logoen?
Googles norske advokater mener altså at Norsk Tipping har sett den internasjonale bruken av logoen Nexus One, tilpasset sin egen logo til dette og søkt om bekyttelse av et merke som ligner mer på Googles logo enn det vanlige tippekrysset.
Denne varemerkeregistreringen har Google protestert mot, og mener at strekene er blitt lengre, og det hvite feltet mot midten av krysset bredere.
«Det kan ikke skjønnes annet enn at denne søknad er inngitt kun med den hensikt å utvide vernet av søkers varemerke i forkant av Googles lansering i Norge i et forsøk på å hindre Google i å benytte sin logo», skriver advokatene til Patentstyret.
De viser til at en slik praksis er illojal og i strid med god forretningsskikk.
- Ulike varianter
Norsk Tipping avviser at de har endret logoen. Logoen man har søkt beskyttelse for er bare med hvit bakgrunn i stedet for blå, slik vi er vant til å se den, hevder de, og viser for eksempel til at logoen, uten noen bakgrunn, har stått over hovedinngangen til Norsk Tipping på Hamar.
- Norsk Tipping har overhode ikke foretatt noen tilpasninger av sitt tippekryss for å ligne Googles logo, skriver Tonje Røste Gulliksen i advokatfirmaet Tenden på vegne av Norsk Tipping i et brev til Patentstyret.
Hun viser til at logoen, siden den kom i 1990 er brukt i mange forskjellige varianter.
Google-telefonen er ikke lansert i Norge. Norsk Tipping lanserte mobilspill i 2005.