– Hadde det kommet en dobbeltside i avisen med vurdering av smak og pris på tobakk, hadde folk steilet, sier Kjersti Toppe (Sp), første nestleder i Helse- og omsorgskomiteen til
s nettutgave.Helsepolitiker Kjersti Toppe (Sp)
Foto: Paul Sigve AmundsenHun mener media må ta ansvar og slutte med øltester og vinanbefalinger. Det hun kalle alkoholreklame, blir særlig tydelig om sommeren.
– Det er produktomtaler, øltester og vinanbefalinger. Ganske ekstremt, sier Toppe.
LES OGSÅ:
| | |312 helsider i året
Hun mener avisenes reklame undergraver regjeringens holdningskampanjer mot alkoholbruk og at en politisk innstramming bør vurderes.
– Vi må vurdere hva som er grensen mellom produktomtale og reklame. Det er jo en grunn til at vi har reklameforbud for alkohol, og dette forbudet blir nå uthulet, hevder Toppe. Hun viser til at det er det samme forbudet mot å reklamere for alkohol som for tobakk, sier hun til avisen.
Forsidehenvisning til avisens øltest på side 20 og 21.
Foto: Gunhild Agdesteen/faksimile / NRKEn undersøkelse Blå Kors la frem i 2009 viser at Norges fire største aviser brukte til sammen 312 helsider til øltester og vinanbefalinger.
Blitt mer aggressiv
– Pengene er viktigst. Blå Kors sin rapport viser at avissidene med produktomtale ville kostet 40 millioner om man skulle kjøpe samme reklameplass. Det er altså ingen tvil om at det ligger stor reklameverdi i disse omtalene.
Hun mener omtalene av vin og øl også har blitt mer aggressive de siste årene. Forsidehenvisninger selger avisen, men det har også en direkte negativ skadevirkning;
– Avisenes praksis bidrar til økt konsum.