Hopp til innhold

Her er det størst krise i bilsalget

Nybilsalget på Island har falt med over 90 prosent. Sjekk hvilke bilmerker som kjenner finanskrisa aller hardest.

Bilsalget på Island
Foto: ARNI TORFASON / AP

Tallene for det samlede salget av nye personbiler i EU, samt EFTA-landene Island, Norge, og Sveits, ble offentliggjort i dag.

European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) dokumenterer at nybilsalget har falt med over 15 prosent i årets første fire måneder, sammenlignet med samme periode i 2008.

Dermed falt nybilsalget for 12. måned på rad i Europa.

Katastrofe på Island

Det er enorme variasjoner når det gjelder hvilke land som opplever størst tilbakefall i nybilsalget. Ikke overraskende er det Island som topper denne negative statistikken, med et fall i nybilsalget på utrolige 90,8 prosent.

I klartekst betyr det at det i årets første fire måneder ble solgt 362 nye biler på Island, mot 3944 i samme periode i fjor.

De baltiske landene er ikke stort bedre, og følger hakk i hel.

Vekst i Tyskland

Europas bilnasjon nummer én, Tyskland, opplever faktisk en kraftig økning i nybilsalget. Mye av æren for dette tilskrives at den tyske staten har økt vrakpanten til over 20.000 kroner for å fornye bilparken og stimulere landets kolossale bilbransje.

I Tyskland ble det solgt 1,24 millioner nye biler i årets fire første måneder.

I Italia, Frankrike og Luxembourg har nybilsalget bedret seg i april etter at myndighetene har innført lignende tiltak.

Også i Norge har enkelte tatt til orde for å heve vrakpanten, men dette blir ikke innført med det første .

(Artikkelen fortsetter under tabellen)

I disse landene faller nybilsalget mest

Størst fall i nybilsalget i Europa

Land

Endring i nybilsalget

Island                      

- 90,8 

Latvia  

- 80,0 

Litauen  

- 71,4 

Irland 

- 65,2 

Estland 

- 64,5 

Romania 

- 58,6 

Bulgaria 

- 45,0 

Spania 

- 43,7 

Hellas 

- 40,7 

Danmark 

- 40,6 

Portugal 

- 40,3 

Finland  

- 40,1 

Norge 

- 35,8 

Ungarn 

- 35,4 

Sverige 

- 30,4 

Storbritannia 

- 28,5 

Slovenia 

- 26,5 

Nederland

- 24,7

Belgia

- 17,3

Italia

- 16,3

Sveits

- 14,6

Luxembourg

- 9,8

Østerrike

- 5,1

Frankrike

- 4,8

Slovakia

+ 0,3

Polen

+ 1,6

Tsjekkia

+ 1,8

Tyskland

+ 18,4

Ekspander/minimer faktaboks

I tallene fra ACEA er det også klart hvilke bilmerker som har størst problemer. Europeiske bilkjøpere har straffet bilmerket Chrysler aller hardest, og salget stuper med 56,2 prosent.

Ikke uventet er også Saab å finne høyt på denne verstingstatistikken, med et salgsfall i Europa på 53,7 prosent i årets fire første måneder.

Så og si alle bilmerker opplever fall i nybilsalget, mens Fiat-eide Alfa Romeo har klart å øke salget mest.

Situasjonen er heller ikke så verst for kontinentets største bilmerke, Volkswagen, som har økt markedsandelen med 1,3 prosent i denne perioden.

Disse bilmerkene faller mest

Nybilsalget i Europa etter bilmerker

Bilmerke

Markedsandel 2009*

Endring i salget siste år**

Chrysler

0,4

- 56,2

Saab

0,3

- 53,7

Land Rover

0,4

- 46,9

Lexus

0,1

- 41,5

Mini

0,8

- 29,5

Mitsubishi

0,8

- 27,9

Nissan

2,2

- 27,5

BMW

3,7

- 27,3

Mercedes-Benz

4,0

- 26,5

Volvo

1,4

- 26,0

Renault

6,9

- 23,4

Seat

2,2

- 22,0

Opel/Vauxhall

7,5

- 21,8

Peugeot 

6,7 

- 20,3 

Mazda  

1,7 

- 19,5 

Toyota

5,1 

- 18,8 

Jaguar

0,2 

- 17,9 

Honda

2,0 

- 16,3 

Citroën  

5,9 

- 15,3 

Kia 

1,6 

- 14,5 

Chevrolet 

1,3 

- 12,4 

Lancia

0,8 

- 11,2 

Smart  

0,7 

- 9,6 

Ford 

9,1 

- 8,7 

Skoda 

3,3 

- 7,7 

Suzuki 

1,8 

- 7,4 

Audi  

4,5 

- 6,7 

Fiat

7,5

- 6,2

Volkswagen

11,3

- 5,3

Dacia

1,4

+ 6,0

Hyundai

2,3

+ 11,0

Alfa Romeo

0,8

+ 15,6

TOTALT

100

- 15,9

Ekspander/minimer faktaboks