Selskapets kvartalsrapport viser en omsetning på 19,5 milliarder kroner i fjor, opp fra 15,6 milliarder kroner i 2013. Det er en vekst på 25 prosent.
Likevel ble sluttresultatet over 1,0 milliarder kroner i minus, melder NTB. Til sammenligning hadde selskapet et overskudd på 322 millioner kroner i 2014.
– Det er ingen grunn for å legge skjul på at 2014 har vært et svakt år for Norwegian. Samtidig ser vi ser flere lyspunkt ved inngangen til 2015, sier administrerende direktør Bjørn Kjos på torsdagens pressekonferanse.
Den negative sluttrapporten ga voldsomt utslag torsdag morgen på Oslo Børs. Norwegian-aksjene har i skrivende stund sunket med 10,48 prosent.
Valutasvingninger har preget resultatet
Store valutasvingninger og sikring av drivstoff for 2015 har påvirket sluttresultatet, opplyser Norwegian. Til sammen har disse to utgiftspostene belastet regnskapet med 690 millioner kroner i 2014.
Flyselskapet har bunkret drivstoff for i alt 459 millioner kroner. Det innebærer at en betydelig del av kostnadene for kommende år allerede er dekket.
– Halvparten av kostnadene våre går til drivstoff. På grunn av drivstoffsikringen i 2014, vil vi få full effekt av drivstoffprisfallet i 2015. Vi mener drivstoffregningen vil reduseres med 2 milliarder dollar, sier Kjos til NRK.
Forsinkelser og streik kostet dyrt
Forsinkelser på langrutene kostet også selskapet 265 millioner kroner i 2014.
– Vi forutså ikke problemene med Dreamlineren i starten. Det er ikke tvil om at denne oppstarten kostet oss mye mer enn det vi hadde trodd på forhånd, sier Kjos til NRK.
«Enmannsstreiken» Parat iverksatte i forbindelse med tariffoppgjøret for de kabinansatte kostet alene hele 101 millioner kroner, og kostnader knyttet til manglende godkjennelse av EU-selskapets søknad om amerikansk flylisens utgjorde totalt 117 millioner kroner.
Sterkere fotfeste internasjonalt
Kjos mener at Norwegians vekststrategi gir resultater i form av at selskapet får stadig sterkere fotfeste internasjonalt.
– Vi går ned i passasjertall på Oslo Lufthavn Gardermoen, men vi konsentrerer oss nå om å bygge opp passasjerkapasiteten på Londons Gatwick. Det er der veksten kommer til å skje, sier Kjos til NRK.
Kjos mener bestemt at selskapet ligger bedre an i 2015 når det kommer til antall forhåndsbookinger.
– Samtidig er det ingen tvil om at kostnadene må videre ned for å sikre selskapet konkurransekraft i et meget utfordrende marked, sier Kjos.