– Nasjonal transportplan (NTP) er på flere hundre sider. Bare ti av disse handler om trafikksikkerhet. Det blir feil, sier lederen i transportkomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H), til NRK.
For til tross for visjonen om at antall hardt skadde og døde i trafikken skal ned i null, viser statistikken noe helt annet.
I de elleve årene som har gått siden nullvisjonen ble vedtatt har 2.731 personer blitt drept på norske veier.
Til sammenligning bor det færre innbyggere enn dette i hver av Norges 126 minste kommuner.
Tragisk start på 2014
Økningen av antall trafikkdrepte i 2013 ble avløst av en tragisk begynnelse på 2014. I januar ble det registrert ti drepte på norske veier. Flere av disse var barn.
Dødsulykkene i januar omfatter blant annet:
- 8. januar ble en mann drept i frontkollisjon i Sola kommune.
- 8. januar ble en 68 år gammel mann kjørt ned og drept i en busslomme i Bodø.
- 11. januar ble to jenter på tur med hest og treningsvogn på Bjørkelangen påkjørt bakfra. Begge jentene, som var på 11 og 13 år, døde etter ulykken.
- 26. januar døde en 14 år gammel gutt i en ulykke på E 39 ved Høgkjølen.
- 31. januar døde en mann etter frontkollisjon på E 16 i Hole kommune.
Helleland: – Nå må Stortinget med
Helleland mener trafikksikkerhet må forankres bedre på Stortinget for å gjøre arbeidet mer forpliktende. Blant annet gjennom å endre måten man behandler både NTP og Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet. Sistnevnte skal legges frem av departementet i mars.
– Det gjøres mye viktig og godt arbeid i trafikksikkerhetsarbeidet rundt om i landet, men hvis ikke nasjonalforsamlingen også forplikter seg til det, så tror jeg ikke det blir like stor styrke på arbeidet som trengs for å nå ambisjonene i nullvisjonen, sier Helleland.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Hun vil ha slutt på at tiltaksplanen for trafikksikkerhet utelukkende behandles i departementet.
– Den bør behandles og forankres på Stortinget. Vi bør også lage en egen stortingsmelding om trafikksikkerhet, sier Helleland, før hun fortsetter:
– Det gjøres mye viktig og godt arbeid i trafikksikkerhetsarbeidet rundt om i landet, men hvis ikke nasjonalforsamlingen også forplikter seg til det, så tror jeg ikke det blir like stor styrke på arbeidet som trengs for å nå ambisjonene i nullvisjonen.
Frp-Hoksrud: – Tallene går nedover
Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) mener det har vært en viss bedring i situasjonen, men:
– Det er forferdelig at så mange har mistet livet i løpet av så kort tid. Samtidig har utviklingen gått nedover med unntak av fjoråret, sier Hoksrud.
Han sier departementet nå ser på hvorfor man fikk denne økningen i 2013. Samtidig berømmer han Hellelands initiativ for å ta trafikksikkerhetsarbeidet inn i nasjonalforsamlingen.
Han er imidlertid ikke enig i at det også bør omfatte tiltaksplanen for trafikksikkerhet.
– Vi tror det er veldig bra at Stortinget er dette bevisst og at de diskuterer dette også der. Samtidig er det viktig å ha med seg at én av pilarene i NTP er nettopp trafikksikkerhet, selv om det kanskje ikke dreier seg om så mange sider. Samtidig blir det utarbeidet en handlingsplan for trafikksikkerhet i departementet hvert fjerde år, sier Hoksrud.
Denne handlingsplanen er et samarbeid mellom Samferdselsdepartementet, politiet, Trygg Trafikk, Justisdepartementet, Helsedepartementet og Statens Vegvesen.
– Ikke beholde for oss selv
– Denne behandles og legges frem av departementet, mens Helleland mener den bør behandles i Stortinget. Hva tenker du om det?
– Jeg er usikker på om det er riktig å behandle den planen, som er behandlet så bredt, i Stortinget. Det er ganske unikt i Norge at så mange er med å utarbeide denne type tiltaksplaner. Og vi ser altså at ulykkene har gått ned siden 2004 utenom 2013. Derfor tror vi det kan være fornuftig at den planen fortsatt holdes i departementet, så får vi se hvordan vi skal holde en dialog med Stortinget om trafikksikkerhet.
– Hvorfor vil Samferdselsdepartementet holde handlingsplanen for seg selv og ikke behandle den på Stortinget?
– Det er ikke slik at vi nødvendigvis vil holde den for oss selv, men vi tror at det unike samarbeidet med aktørene som er med å lage planen er positivt. Da kan det blir rart hvis Stortinget skal gå inn og overprøve det, sier Hoksrud.