I 170 år har det vært stadig økning av eksporten til Brasil, men nå har denne trenden stoppa opp. Salget av den norske klippfisken har stagnert, fordi billige ferdigprodukter fra land som Portugal og Kina er blitt populære.
- Les også: – Tilbakegang for norsk fiskeeksport
- Les også: – Klippfisk på alle bord i Brasil
- Les også: – Ny norsk sjømatrekord
I Brasil er alle glade i klippfisk, fattig som rik, men nå krever den jevne forbrukerne klippfisk som er lettere å tilberede. Dermed selges det flere ferdigprodukter til tross for at det er dyrere. I stedet for hele stykker med klippfisk, kommer fisken i pakker med ferdige stykker som er enkle å tilberede.
– Ferdigproduktene ligger 30 prosent over i pris, også er de ferdig utvannet. Så du betaler for vannet i tillegg, og det gjør prisen omtrent 50 prosent høyere, sier Johnny Håberg i Norges fiskeriråd i Brasil.
Må tenke nytt
28.000 tonn klippfisk ble eksportert til Brazil i fjor. Fisken som brukes i ferdigproduktene kommer som regel opprinnelig fra Norge, Island og Alaska. Produsentene må nå tenke nytt om markedet skal bestå mener Norges Fiskeriråd
– Det har jo med å gå inn i den type produksjon, men jeg har jo forståelse for at det er dyrt å gjøre det i Norge. Så vi må finne en måte som gjør at vi kan konkurrere ut ifra det kostnadsnivået vi har i Norge, sier Håberg.
Det blir også en utfordring som den nye fiskeriministeren må ta tak i. Hun er enig med fiskerirådet om at bransjen må tenke nytt.
– Det forteller meg at vi har betydelige utfordringer med å klare å produsere billig nok i Norge. Det sier meg også at vi må ta meldingene fra markedet på alvor. Vi må se om vi kan lage smartere produksjonsprosesser og utvikle produkter som det etterspørres i Brasil, sier fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H).