Mens kvikksølvet i termometeret stanger opp mot 30 grader i Rio de Janeiro er det ennå vår i Brasil. Det går mot jul.
Med 60 dager igjen forbereder folk seg til julehøytiden, enten de nyter strandlivet på Cocabana eller shopper. Den største butikkjeden, Pao de Acuar har alene kjøpt inn 2.900 tonn med klippfisk for å møte etterspørselen, kan avisa O Globo fortelle. Det er en økning på 17 prosent i forhold til samme tid i fjor. Bacalhau de Noruega er høytidsmat.
Fattige og rike må ha torsk fra Nord-Norge for å feire jul og påske. På markedet Saara midt i Rio de Janeiro og i småbutikkene på eksklusive Ipanema handler kresne kunder før julestria setter inn for alvor.
– Multo bono!
Fiskeriråd Johnny Håberg i Brasil.
Foto: Nils Mehren / NRKHer på Saara stryker en fattig boms forbi og får et stykke, ikke utvanna klippfisk, i det han høylytt passerer en av butikkene til Casas Pedro. Han får den av en av de gultrøyekledte ekspeditørene. Kroppsspråket er ikke til å ta feil av, dette er mat for mons.
Ekspeditøren selv er egentlig opptatt av å betjene de mange kundene. Tre velkledde damer vurderer nøye flere stykker før de endelig bestemmer seg for hvilket de vil ha.
– Multo bono! Veldig bra!, sier de om den halvannen meter lange klippfisk de har bestemt seg for.
Bunkene med klippfisk er dekket med fin netting, her slipper ikke fluer til. Du kan ikke unngå i kjenne igjen lukta. Det lukter Nordnorge.
Dyrt, men mat for alle
Klippfisk er dyrt i Brasil, rundt 30 reais per kilo. Gang den brasilianske mynten med tre og du får omtrent prisen i norske kroner. 90 kroner kiloet.
Foto: Nils Mehren / NRK– Alle kjøper klippfisk, fattig som rik, sier Felipe Mussalem, direktøren for kjeden Casas Pedro.
Han og Johnny Håberg samarbeider om hvordan de skal få brasilianerne til å spise enda mer klippfisk. Håberg er direktør for Norges fiskeriråd. De er enige i at grilling av kjøtt er noe de kan her i dette landet, så hvorfor ikke fisk?
Det blir det neste stor satsingsområdet og i nabolokalet til butikken skal det rigges til for grilling av Bacalhau.
Det er ikke bare årstiden som er snudd på hodet.
Klippfisk er dyrt i Brasil, rundt 30 reais per kilo. Gang den brasilianske mynten med tre og du får omtrent prisen i norske kroner. 90 kroner kiloet.
Det er billig sett med norske øyne. Hjemme er kiloprisen det dobbelte.
– Og fisken er jo sendt veldig langt?
– Jo, men markedet her er stort, sier fiskeriråd, Johnny Håberg.
Dessuten er markedet hjemme altfor lite til å forsvare en lavere pris. Prisen halveres altså når du sender den rundt halve kloden…
Ingen vet hvor torskens hode er
Det er et av tre standardfraser enhver brasilianer kan. Her på markedet ligger hodeløse, tungt salta stykker av sei, brosme og torsk.
Et godt brasiliansk koneemne skal, som de portugisiske, kunne 365 forskjellige retter av det norske opphavet.
Fiskeriråden, med konsulær status, i Brasil forteller at det ifjor ble eksportert totalt 28000 tonn med klippfisk til Brasil fra Norge. Det er det desidert største markedet for produktet.
Vi har noe å lære
På ei strand uten for Rio er deler av det norske miljøet i byen samlet til søndag skos. Ungene leker i strandkanten. Her er ingen klippfisk å se. Likevel har flere respekt for hvordan de tilbereder det norske råstoffet i Brasil.
– Biff av bacalhau, sier Atle Kristian Fjelldal.
– Å, det er så nydelig.
Før savnet han plukkfisken til mor si. Han hadde ikke helt fot for den salta torsken. Men Tjeldsundkaren, som jobber for selskapet Axess, har virkelig fått smaksganen opp for flere av bacalhauvariantene.
– Vi har noe å lære hjemme, sier han. Det er også fiskeriråd Johnny Håberg enig i.
– Vi har noe å lære av Brasil og måten de utnyttet er fantastisk produkt.