Hopp til innhold

Nå skal farlige tunneler bli tryggere

Regjeringen vil bruke 270 millioner kroner på å sikre gamle, brannfarlige tunneler. I distriktene mener de regjeringen kommer med småpenger.

Created by InfoDispatcher

– Mange tunneler er i veldig dårlig tilstand. Vi har sett det har vært ulykker som kunne gått mye verre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp.

Fylkesveiene blir hovedsatsingen på samferdsel i statsbudsjettet som legges fram onsdag. Regjeringen bevilger penger til sikring av tunneler på fylkesveiene, og gir fylkeskommunene mulighet til å ta opp billige lån til utbygging og vedlikehold.

– Vi vil vedta en forskrift om tunnelsikkerhet som også gjør at vi må bevilge mer penger til tunneler. Det vil komme rundt 270 millioner kroner i året de kommende fem årene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. De første bevilgningene vil komme på statsbudsjett for neste år.

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener fylkesveiene blir en budsjettvinner i årets statsbudsjett.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Nordland får mest

Sjønståfjell tunnel i Fauske kommune i Nordland er en av tunnelene i Nordland med dårlig sikkerhet. Hvis et vogntog begynner å brenne inni tunnelen kan katastrofen være et faktum. Nå skal nødtelefoner, belysning og brannslokkingsutstyr på plass.

Nordland er fylket etter Sogn og Fjordane som får mest, 52,6 millioner kroner

– Det er helt fantastisk. Det er så flott at vi blir prioritert, sier Bente Anita Solås, gruppeleder i Nordland Høyre.

– En dråpe i havet

Like tilfreds er ikke Tove Mette Bjørkmo, samferdselsråd i Nordland. Hun mener pengene fra regjeringen hjelper lite.

Tove Mette Bjørkmo

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Tove Mette Bjørkmo, mener det er lite hjelp i pengene fra regjeringen.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

– Vi har et forfall på tunnelene på fylkesveiene i Nordland på 1,4 milliarder kroner, og vi har 53 tunneler som må oppgraderes. Da blir 52 millioner småpenger, sier Bjørkmo fra Arbeiderpartiet.

Etter brannen i Gudvangatunnelen i fjor ble det kjent at 200 av 253 norske riksveitunneler ikke tilfredstiller EUs krav til tunnelsikkerhet. Nå vil regjeringen at også fylkesveitunnelene skal holde EU-standard. I Rogaland får de 14 millioner kroner fra regjeringen.

– Det er godt med pengene, men det er en liten dråpe. Dette forandrer i praksis ingenting, konstanterer Gottfried Heinzerling, fylkessamferdelselssjef i Rogaland.

I tillegg til tunnelmillionene viderefører regjeringen den såkalte rentekompensasjonsordningen. Det betyr at fylkeskommunene får rentefrie lån til å investere i og vedlikeholde fylkesveier

– Vi vil øke ordningen med rentekompensasjon til tre milliarder kroner. Det var en ordning som den forrige regjeringen foreslå å avvikle. For oss er den ordningen viktig, for det gjør at når tunnelene på fylkesveiene skal oppgraderes, så kan fylkeskommunene få låne pengene gratis, sier Solvik-Olsen

Staten tar renteregningen på 220 millioner neste år, i tillegg til de årlige beviligningene på 270 millioner kroner.

– Sammenlagt gjør det fylkesveiene til en budsjettvinner, sier statsråden.

- Blir mer bompenger

Det er de ikke enige i i Rogaland. Der mener Ellen Solheim regjeringens politikk fører til mer bompenger på norske veier.

– Selv om staten tar renteregningen, må vi betale avdragene selv. Det gjør at vi må fortsette med bompenger og faktisk øke bompengeandelen for å få realisert det som ligger i planene våre, sier Solheim, som er leder i samferdselsstyret.

Ellen Solheim i KrF trekker seg fra gjenvalg til fylkeskommunen

Ellen Solheim frykter en økning i bompengeandelen for å få bygd de planlagte veiene i Rogaland.

Foto: Bitmap/Markus/KrF

I Nordland krysser Bjørkmo fingrene for at regjeringen vil komme med ekstra penger til drift av ferger og hurtigbåter.

– Vi har ei stor utfordring med å finne penger til å drifte de mange ferge- og hurtigbåtrutene vi har i fylket. Der håper jeg vi ser en endring når de legger fram statsbudsjettet. Her må det komme varige økninger i overføringene for at vi skal klare å opprettholde tilbudet, sier Tove Mette Bjørkmo.