– Etter 39 tidligere Elias-episoder og to spillefilmer ville vi gjøre noen grep. Vi føler vi har fornyet Elias, og samtidig tatt han litt tilbake til den opprinnelige figuren han var i bøkene. Det Lunvik vi møter i de nye episodene, er mer i tråd med det opprinnelige eventyrlandskapet, sier Elias-pappa og produsent Sigurd Slåttebrekk til NRK.no.
Sjøboder uten ansikt og stemme
Det betyr blant annet at sjøbodene og krana barna kjenner ikke har ansikter og stemmer.
– Det vil nok falle noen tungt for brystet. Noen vil kanskje bli skuffet over at de ikke ser fjellene Torghatten eller Trænstaven også. Men nordlandskysten er med. Vi føler oss trygge på at tv-seerne blir fornøyde. Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger, sier Slåttebrekk til NRK.no.
Ellers er alle de kjente og kjære karakterene med – foruten Elias selv lover produsenten hyggelige gjensyn både med den breiale sunnmøringen Tråle og hans rake motsetning – nordlendingen Sjarke.
– Jeg tror nettopp forankringen til kysten gjennom den norske redningsskøyta, natur, dialektbruk og gode karakterer er noen av årsakene til Elias store suksess. Men også det at konseptet har noe grunnleggende varmt og sjarmerende ved seg. Det er koselig, morsomt, kult og spennende, tror Slåttebrekk.
Elias til Hollywood
Det var i fjor at redningsskøyta Elias kastet loss, og satte kurs mot Hollywood.
Selskapet er mest kjent for «The Muppet Show», «Bjørnen i det blå huset» og «Sesame Street», eller «Sesam Stasjon» i norsk versjon.
Animasjonsserien om Elias er allerede tidenes norske eksport, med salg til over 100 land. De 39 barne-TV-episoder, som har gått i barneprogrammet TV 2 Junior siden 2005, og spinoffproduktene har solgt for over 400 millioner kroner i Skandinavia alene.
Det er også laget to spillefilmer:« Elias og Kongeskipet »(2007) og «Elias og havets gull» (2010).
– På linje med Albert Åberg
Prosjektleder Gitte Calmeyer i NRK er glad for å kunne tilby god, norsk animasjon til NRK Supers seere. Hun mener Elias er en viktig del av norsk barnekultur, helt på linje med for eksempel Albert Åberg.
– Serien har et norsk perspektiv. Den gjenspeiler norsk virkelighet, identitet og språkdrakt, samtidig som den står seg internasjonalt, har hun tidligere uttalt.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Hentet inn Halvdan Sivertsen
Den nye serien har også et helt nytt lydspor, og det er Grammy-vinner Dennis Scott som har produsert kjenningsmelodien «Han Elias» til de nye episodene.
– Vi fikk kontakt med Dennis Scott gjennom Jim Henson Company. Vi ønsket ikke en poplåt, men en sang som hadde forankring i bølgeskvulp, og som i tillegg hadde et slagerpotensial, sier Slåttebrekk.
Elias-pappa Alf Knutsen fra Herøy har skrevet teksten til låten og vokalist på tittelsporet er Halvdan Sivertsen.
– Halvdan Sivertsen passe perfekt til å fremføre den nye vignetten. Han er lyden av alt som er raust og hyggelig – akkurat som Elias, sier Elias-skaper Knutsen fra Herøy.
– Vi sendte en forespørsel «Redningsskøyta Elias kaller Halvdan Sivertsen, over», og da svarte han. Han er lyden av alt som er raust og hyggelig, og det er akkurat det Elias er, sier Knutsen videre.
Selv er Halvdan Sivertsen storfornøyd med å få synge den nye Elias-sangen.
– Jeg er jo gammel Elias-fan, helt fra første Elias filmen kom. Den klaffet perfekt med mine barnebarn, eldstemann heter jo til og med Elias. Så jeg har et nært forhold til båten, jeg synes det er veldig fine historier, sier Sivertsen.
Halvdan Sivertsen er glad det kommer nye Elias episoder, men vil ikke at den lille båten skal endre seg for mye.
– Elias skal jo utvikle seg og vokse, men han skal fortsatt være slik vi kjenner ham, sier Halvdan Sivertsen.
50 nye redningsskøyter
I forbindelse med at Elias er tilbake på TV, oppgraderer Redningsselskapet flåten med 50 nye Elias-båter, som skal plasseres ut langs hele kysten.
– Elias har vært maskot for Redningsselskapet i 15 år, og de har betydd svært mye for oss gjennom disse årene, produsent Sigurd Slåttebrekk.
Produksjonen av TV-serien har et budsjett på 44 millioner kroner.
Se innslaget om Elias fra Dagsrevyen: