Hopp til innhold

Herfra skal de styre 15 flytårn i Norge

Avinor har valgt ut ti nye flytårn ved norske lufthavner, som skal fjernstyres fra Bodø fra 2020. – Vi venter at vi en videre satsing vil kunne håndtere enda flere lufthavner, opplyser Avinor.

Ny luftfarts-teknologi på Røst Lufthavn sørger for et ubemannet kontrolltårn. Snart kan passasjerfly bli fjernstyrt gjennom 14 videoskjermer.>

Stadig flere av Avinors flyplasser skal nå fjernstyres fra et kontrolltårn i Bodø.

I fjor ble det kjent at flyplassene i Mehamn, Berlevåg, Røros, Røst og Hasvik skulle inngå i en fjernstyrt tårntjeneste styrt fra Bodø. Nå er ytterligere ti flyplasser kommet inn på lista.

15 flytårn styres fra Bodø

De ti nye flyplassene er Namsos, Rørvik, Sogndal, Førde, Vardø, Svolvær, Molde, Haugesund, Bodø og Lakselv, opplyser Avinor.

– Planen er å ha alle de 15 tårnene i drift fra Bodø i 2020, forteller divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken.

Løsningen med fjernstyrte tårn innebærer at Avinor plasserer kameraer og sensorer på flyplassene. Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig. De ansatte får tilbud om å bli overført til tårnsenteret.

Kan styre lufttrafikken ved hjelp av videoskjermer

I fremtiden kan i alt 36 av 46 norske flytårn bli fjernstyrte, som et ledd i Avinors sparetiltak.

Det vil si at ett tårnsenter kan styre store deler av norsk lufttrafikk ved hjelp av videoskjermer.

Avinor mener fjernstyring kan redusere kostnadene for tårntjeneste på lufthavnene med om lag 30–40 prosent. Det er viktig for Avinor som må kutte 1,5 milliarder på tre år.

Vil utvide ansvarsområdet

Avinor har ansvar for de 46 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Nå er planen at enda flere av de norske flyplassenenes tårntjenester skal overføres til Bodø.

– Hvilke lufthavner som blir aktuelle utover de første 15 har vi ikke besluttet, men vi regner med å kunne ta inn to til tre nye tårn per år etter 2020.